Aký typ počítačového hráča mám doma?

Možno ste človek, ktorý rád hráva počítačové hry, a možno ste veľa hier nehrali a nerozumiete, prečo dnešné deti dokážu tráviť toľko času pred počítačom. Základným dôvodom je, že ľudia a hlavne deti sa radi hrajú, čo platilo vždy, aj keď počítače ešte neexistovali.

Hra je prirodzená súčasť života

Deti vždy bavilo objavovať nové veci a miesta, zažívať dobrodružstvá, hrať sa na indiánov a kovbojov (alebo prežívať akýkoľvek príbeh, ktorý práve frčal, na vlastnej koži). Každý z nás rád niečo zbieral, súťažil a vymieňal, súperil v rôznych športoch alebo vyrábal rôzne hračky, s ktorými sa potom hral. Toto platilo odjakživa a nič sa na tom nezmenilo. Dnešné deti sú úplne rovnaké, ako sme boli my, len sme na to už zabudli. Jediné, v čom je v dnešnej dobe rozdiel, je to, že dnešné deti majú nové médium, ktoré im umožňuje zažívať tieto zážitky novým spôsobom a občas aj intenzívnejšie.

Dnes môžu objavovať obrovské, otvorené virtuálne svety a dozvedieť sa tak veľa aj o fungovaní nášho reálneho sveta a spoločnosti. Príbeh nie je pevne daný, ale môžu ho tvoriť a ovplyvňovať. Sny a predstavy sa stávajú virtuálnou skutočnosťou. Súperia v tímových hrách o to, ktorý tím alebo hráč bude najlepší, a rozvíjajú spoluprácu. Tiež tvoria a vyrábajú, napríklad vlastné mapy, svety alebo postavy. Hra Sims, v ktorej si postavíte dom a žijete s rodinou, je v podstate (post)moderná verzia domčeka s bábikami. Deti tiež skúšajú v počítačových hrách nebezpečné a zakázané kúsky, ale v bezpečí virtuálneho sveta.

Typy hráčov

Všetky deti sa rady hrajú, ale každé z nich má rado iné hry a venuje sa im z iných dôvodov. Je dobré týmto veciam rozumieť a vedieť ich využiť. Ak rozumiete, čo vaše dieťa baví, tak ho budete vedieť aj motivovať k sebarozvoju. Jednu zo základných teórií typológie hráčov vypracoval v 80. rokoch Richard Bartle:

Dobyvatelia (Achievers) – sú hráči, ktorí majú radi, keď sa posúvajú dopredu, aby dosiahli nejaký herný cieľ a získali odmenu (či už ide o nejakú vec, skóre, alebo status).

Prieskumníci (Explorers) – hrajú kvôli potešeniu z toho, že objavia niečo nové. Snažia sa pochopiť, ako veci fungujú a spoznať čo najviac virtuálny svet.

Zabijáci (Killers) – sa snažia poraziť ostatných a manifestovať svoju dominanciu v určitej špecifickej oblasti. Chcú byť najlepší a poraziť ostatných.

Socializátori (Socializers) – hrajú preto, aby sa spoznávali a komunikovali s ostatnými hráčmi. Hra je len príležitosťou pre socializáciu a spoločnú zábavu.

To, aký typ hráča je vaše dieťa, môžete zistiť pozorovaním, aký typ hier hrá a akým spôsobom. Každý hráč sa dá zaradiť do viacerých z týchto typov, ale väčšinou je jedna motivácia dominantná. Napríklad strieľačky majú radi dobyvatelia a zabijáci. Hry na hrdinov s otvoreným svetom majú radi prieskumníci. Socializátori majú zasa najradšej hry pre viacero hráčov, kde môžu hrať s kamarátmi.

Napríklad v hre Minecraft môžu zabijáci ukázať to, že sú najlepší, ak postavia monumentálne stavby. Socializátori môžu postaviť spoločne svoju dedinu s kamarátmi a prieskumníci môžu objavovať a vytvárať nové zlepšováky.

Motivácia

Pokiaľ ste v niektorých z týchto typov hráčov spoznali svoje dieťa, tak viete, aké veci ho môžu motivovať k lepším výsledkom. Ak máte doma dobyvateľa, spolu s ním môžete vytýčiť krátkodobé ciele, na ktorých bude pracovať, a môžete ho motivovať nejakou malou zaujímavou odmenou. Keď je vaše dieťa skôr socializátor, tak ho určite motivujete tým, že mu umožníte patriť do nejakej komunity, kde si môže nájsť kamarátov a venovať sa zaujímavej činnosti. Prieskumníka nadchne akákoľvek nepreskúmaná vec a nevyriešený problém; takým deťom stačí len pripraviť podnety, prostredie a priestor na objavovanie v oblasti, ktorá ich zaujíma a oni sa do toho pustia. Zabijáci sa zas budú určite radi rozvíjať a špecializovať na oblasti, v ktorých sú dobrí a môžu to všetkým ukázať, napríklad aj v nejakej súťaži alebo športe. Môžete pracovať s viacerými motiváciami, kombinovať ich a uvidíte, čo zafunguje.

Zdroje:
http://mud.co.uk/richard/hcds.htm
http://www.gamasutra.com/view/feature/6474/personality_and_play_styles_a_.php?print=1

Matej Held

Matej vyštudoval marketingový manažment na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Je členom Bratislavského hackerspace - Progressbar. V minulosti sa venoval viacerým rôznym projektom v oblasti webu a reklamy. Momentálne podniká v oblasti vzdelávania detí.