Epizodické hry: výhody a nevýhody tohto fenoménu

Epizodické hry sú hry kratšieho charakteru, ktoré ale vychádzajú frekventovanejšie. Aké výhody a nevýhody so sebou prináša tento fenomén?

Fenomén epizodických hier

Epizodický formát nie je vo videohernom priestore novinkou, no rozkvet zažíva hlavne v poslednom období. Tento fenomén je ovplyvnený najmä s narastajúcou obľúbenosťou televíznych seriálov. Hlavnou zmenou oproti minulosti je, že v starších hrách (seriáloch) sa dej neposúval dopredu – tvorcovia sa zameriavali na nové situácie v nemenných okolnostiach. V súčasnosti ľudia radšej investujú čas do plynúceho príbehu, ktorý sa neustále vyvíja. Táto nová podoba umožňuje to, že príbehy sa viac zameriavajú na rozvoj postáv.

Hlavnou zmenou oproti minulosti je, že v starších hrách (seriáloch) sa dej neposúval dopredu – tvorcovia sa zameriavali na nové situácie v nemenných okolnostiach.

Aké sú výhody a nevýhody epizodického formátu?

Základnou výhodou pre tvorcov sú nižšie náklady na vývoj a distribúciu, čo sa pre hráčov odzrkadľuje v nižšej cene produktu. Ceny jednotlivých balíkov bývajú prijateľné no, v konečnom dôsledku sa ale môže stať, že hráč za celú sériu zaplatí viac peňazí, ako za štandardnú hru. Hlavne preto je výhodnejšie kúpiť sériu ako celok a nie kupovať ich po jednej epizóde.

Dobrou správou je, že hráčovi stačí zadovážiť si prvú epizódu, aby zistil, či by ho daný príbeh a herné mechanizmy vôbec zaujali. V poslednej dobe ponúkajú vydavatelia pomerne často po vydaní celej série prvú epizódu zadarmo.

Ďalším plusom je, že každá nová epizóda môže priniesť nové mechanizmy a zároveň na základe odozvy môže byť z hry odobraté to, čo mnohým nevyhovuje.

Pre niektorých môže byť mínusom, že väčšina titulov takmer nikdy nevychádza na fyzických nosičoch a sú takmer výlučne distribuované prostredníctvom internetu.

Rizikom môže byť, že viac a viac hráčov nadobúda pocit, že táto forma by potrebovala isté osvieženie v rámci hernej štruktúry. Technicky sa až na pár výnimiek nikam neposúvajú. Dokonca v rámci niektorých štúdií by sa dalo povedať, že skôr uberajú určité herné mechanizmy, za cieľom zintenzívnenia „filmového“ zážitku. Hrozbou tohto smerovania je, že sa z epizodických hier pomaly stávajú iba akési interaktívne videá.

Nižší vstupný vklad znamená podstatne menšiu stratu v prípade neúspechu projektu. Epizodická hra Sonic the Hedgehog 4 bola po nepriaznivej odozve jednoducho zrušená. Hráčom sa tak môže stať, že investované peniaze sa už nikdy nevrátia a v konečnom dôsledku skončia s nekompletnou hrou. Na niečo podobné sú zvyknutí televízni diváci, ktorým zrušia seriál na základe slabej sledovanosti.

Epizodické hry

Malé vs. veľké štúdiá

Epizodická forma hier je výhodou pre nezávislé herné štúdiá. Tie nemajú k dispozícii kapitál potrebný na vývoj štandardnej videohry a je pre nich priaznivejšie ju vydávať po častiach bez toho, aby museli robiť kreatívne kompromisy.

Plusom je aj to, že vývojári môžu počas tvorby flexibilne reagovať na odozvu od hráčov. Vedia reflektovať ich spätnú väzbu odstránením nudných herných princípov, alebo dokonca splniť fanúšikovské želania o vývoji príbehu.

Táto forma však predstavuje lákadlo aj pre veľkých vydavateľov, ktorým za pomerne nízky vstupný vklad zabezpečí pravidelný prísun peňazí – čo odhaľuje odvrátenú stranu mince. Môže nastať situácia, ako pri hororovej hre Resident Evil: Revelations 2, ktorá bola očividne rozdelená dodatočne, s myšlienkou väčšieho zárobku. Hra vo výsledku nebola zlá, no rozdelením utrpelo celkové tempo a nepomer priestoru venovaný jednotlivým postavám.

epizodické hry

Aj veľké štúdiá však vedia ísť pozitívnym príkladom. Napríklad pri stratégii Starcraft 2, rozdelenej na tri väčšie epizódy, z ktorých každá má rozdielny ráz a ponúka rôzne pohľady na jednu príbehovú líniu.

Králi epizodický hier

Keď sa súčasných hráčov opýtate na epizodické videohry, od väčšiny dostanete jednoznačnú odpoveď – Telltale Games. Americké štúdio spopularizovalo tento formát vďaka kupovaniu rozličných obľúbených licencií. Ich najznámejšou sériou je hra inšpirovaná televíznym seriálom a komiksom The Walking Dead, ktorá by mala tento rok ukončiť svoj príbeh štvrtou sériou. Medzi ich známe projekty patrí aj ďalšia adaptácia komiksu (The Wolf Among Us), seriálov/kníh (Game of Thrones), filmov (Back to the Future), alebo videohier (Tales of Monkey Island, Tales from Borderlands, Minecraft: Story mode).

Samozrejme aj iné štúdiá ako Telltale Games ponúkajú množstvo zaujímavých titulov. Medzi najzaujímavejšie patria napríklad Life is Strange, Grimm, The Lion’s Song, Dreamfall Chapters, King’s Quest, alebo Kentucky Route Zero.   

epizodické hry

Prínosom týchto hier je, že rozhodnutia, ktoré hráči vykonajú, sa prenášajú aj do ďalších epizód a hráči vďaka tomu dynamicky sledujú dopad svojho konania na formovanie príbehu, ale aj postáv. Tento moment môže mať, v prípade kvalitného scenára, aj vzdelávací podtón. Hry takto ukazujú rôznorodosť ľudských charakterov, ako aj to, že svet nie je len čiernobiely. Máte aj vy nejaké skúsenosti s epizodickými hrami? Poznáte nejaké zaujímavé tituly, ktoré sme zabudli spomenúť v našom článku a ostatní by ich mali poznať?

Peter Bača

Peter absolvoval štúdium Estetiky na Univerzite Komenského. Hry boli odjakživa jeho vášňou a píše o nich do technologického magazínu už vyše 7 rokov. Hernej sfére sa venuje aj v pracovnom živote ako tester v Pixel Federation. Jeho druhou najväčšou záľubou je fotografia, ktorej sa venuje vo svojom voľnom čase