Reportáž z festivalu Game Days 2017

4. ročník Game Days – festival domácich a európskych tvorcov videohier, očami redaktorov Vĺčat. Aké hry nás zaujali?

V piatok a sobotu 30.6. – 1.7. sa konali v Žiline Game Days. Desiati zahraniční spíkri prezentovali verejnosti svet videoherných vývojárov. Stretli sme sa s tvorcami z Veľkej Británie, Nemecka, Poľska, Španielska a samozrejme aj z Česka a Slovenska. Vo forme prednášok ukázali najhorúcejšie novinky zo svojej tvorby a zaujímavosti z pozadia vzniku hier. Všetky sa dali otestovať počas celého Game Days, aj keď nie v podobe plných verzií. Mnohé sú stále rozpracovanými projektami a my sa tešíme, že vám ich môžme predstaviť.

img_20170630_192506

Začiatok bol venovaný umeniu v hre

Hneď prvý deň nás zastihla prednáška o umení v hre Future Unfolding. Ide o vizuálne fascinujúcu hru, ktorá nemá konkrétnu dejovú líniu. Jej cieľom je preskúmať ponúkaný svet a zistiť, o čom vlastne je. Námahu za jej vytvorením prezentoval jej autor, Marek Plichta.

m_plichta

Prezentoval aj tvorca Monument Valley

Jedno z najočakávanejších vystúpení bolo od tvorcu hry Monument Valley. Prvý diel si získal popularitu, nie len u detí, ale aj u dospelých. Hral ho aj fiktívny prezident v seriáli House of Cards. Prezentáciu viedol David Fernandez Huerta, vedúci grafik Ustwo games.

mv2

Táto hra nikdy nemala mať druhý diel. Jej úspech však vývojárov presvedčil. Inšpirovali sa mnohými pokračovaniami známych hier, kedy sa práve druhý diel sústreďuje na rodinu. Podobne sa aj Monument Valley II orientuje na rodinné pozadie hlavnej hrdinky a minulosť jej mamy.

 

Ďalšia z prednášok, ktorá sa týkala pokračovania úspešného prvého dielu, bola Q.U.B.E. 2. Proces vzniku tejto hry bol miestami tak náročný, ako samotné puzzle v nej obsiahnuté. O detailoch jej tvorby hovoril výkonný riaditeľ Toxic Games, Dan Da Rocha. Poskytol nám aj svoj pohľad na problematiku vývinu detí a hier.

qube2

 

Nasledovný prednášajúci, Mark Backler, hovoril o tom, čo ho viedlo k vytvoreniu hry Lost Words. Ukázal, že aj pri testovaní nehotových hier, je možné nájsť sviežu inšpiráciu.

lost-words

Pri tejto hre budete používať “sedliacky rozum” a slovnú zásobu. Dej je do hry vsunutý zaujímavým spôsobom – využívaním slov ako objektov. Rozpráva tragický príbeh hlavnej hrdinky a je vhodná pre všetky vekové kategórie.

Na programe boli aj vážne hry

Rovnako edukačný a zároveň tragický podtón mala prezentácia hry My Memory of Us. Prezentáciu viedol Jakub Jablonski, jej umelecký riaditeľ a vedúci grafik. Napriek tomu, že My Memory of Us odkazuje na hrôzy holokaustu, dej rozpráva nekonkrétne. Nenachádzajú sa v nej žiadne symboly strán, náboženstiev, neexistuje v nej ani zrozumiteľný jazyk. Vďaka svojej univerzalite a vážnosti priťahuje zaslúženú pozornosť.

Zaujali aj české hry a iniciatíva Edufactory

Na odľahčenie dostal slovo tvorca hry CHUCHEL, Jaromír Plachý z Amanita Design. Hlavná postavička Chuchel je spleť prachu a špiny, ktorá zbožňuje čerešne. Okolnosti mu však nedovoľujú zjesť jeho vysnívanú. Preto sa hráč dostáva cez veľmi zábavné a niekedy aj náročné úlohy. Ich riešenie nemusí byť vždy jednoznačné. Raz sa treba poriadne zamyslieť, inokedy stačí sledovať reakcie klbka prachu. Práve Chuchel môže hráčov naviesť na správny postup a vždy sa oplatí vyskúšať viac možností.

 

O pokusoch o systémovú zmenu sa vyjadrila Lucia Šicková z iniciatívy Edufactory by Pixel Federation. Ako sa o ňu pokúšať prezentovala na príklade projektov SkillDrill, Butterfly Effect, Paf či Nimbus. Tie umožňujú ľuďom so záujmom o herný priemysel tvoriť niečo vlastné. Predstavili sa aj tri skupiny účastníkov SkillDrillu so svojimi hrami. Napríkladaj skupina ZZZ s hrou Lucid Dream.

img_20170701_121529

Kristína Doliňáková

Kristína pracuje v oblasti počítačov a IT. Venuje sa dobrovoľníctvu a zážitkovému vzdelávaniu. Fascinujú ju hry každého žánru a zaujíma sa o ich vplyv na vývin človeka. Nemyslí si, že hranie hier je len pre deti.