Ako pristupovať k nadaným deťom?

Nadané deti s vyšším IQ si vyžadujú pozornosť rovnako, ako deti s rôznymi poruchami učenia či správania. Ich danosti by sa určite nemali dávať do úzadia, ale naopak, rozvíjať adekvátnym spôsobom.

Treba však vidieť rozdiel medzi talentom, ktorý je vrodený a nadaním, ktoré sa vyznačuje schopnosťou podať v určitej oblasti nadpriemerný výkon, ktorý si dieťa osvojuje napríklad výučbou. Ak zistíte, aký typ je vaše dieťa, podľa J. Brťku môže ísť o intelektový, umelecký, pohybový, technický či organizačný typ, je dobré, keď pre neho vyberiete školu, ktorá jeho nadanie bude rozvíjať. V súčasnosti je veľa možností, či už ide o bilingválne gymnáziá, športové školy, školy zamerané na IT alebo triedy pre nadané deti. Nikde však nie je napísané, že dieťa nemôže napredovať aj v klasickej základnej škole, kde bude učiteľ dieťaťu pomáhať pri budovaní jeho nadania. Dôležité sú však aj mimoškolské aktivity a samozrejme samotná výchova doma.

Anna Mária Brijaková

Anna Mária je študentkou Informačných štúdií na Univerzite Komenského v Bratislave. Vo svojom voľnom čase rada číta, objavuje nové veci v informačnej sfére a taktiež krásu umenia v akejkoľvek podobe.