4 textové hry, ktoré dokážu zaujať aj bez úžasnej grafiky

Veľa čítania, málo obrázkov, žiaden adrenalín. Poďme si ukázať príklady hier, ktoré stavili na interaktívne písané slovo.

Čítanie je súčasťou takmer každej videohry, niektoré ho však povýšili na hernú mechaniku. Práve z týchto titulov vyberáme zaujímavé príklady. Všetky vyžadujú aspoň základnú znalosť anglického jazyka. Vďaka tomu si ho však deti intenzívne precvičia a príde aj na rozvoj slovnej zásoby

 

Survive – Wilderness survival

(Android, iOS – ešte nevydané) Zdarma*

Ako prežiť v divočine? Hráči sa stratia v lese, v horách, pri plavbe po rieke a podobne – scenár si volia na začiatku dobrodružstva. Ich úlohou je dostať sa späť do civilizácie a pri tom si ustrážiť prísun kalórií, vody a dostatok tepla. Všetky tieto činnosti sú v hre podávané textovou formou, prípadne jednoduchou ikonou (sekera napr. znamená stráviť hodinu rúbaním dreva).

Hlavnou výzvou je dobré rozvrhnutie povinností a odpočinku. Obsahovo je hra vhodná pre akúkoľvek vekovú skupinu, ale kvôli jazykovým obmedzeniam ju odporúčame až od 8+. Úroveň angličtiny je základná a nie je nutné poznať každé slovíčko. Prvé dva scenáre je možné hrať *zdarma, zvyšok obsahu, prípadne odstránenie reklamy, je nutné si dokúpiť.

Hra rozširuje anglickú slovnú zásobu: o užitočné slovíčka z oblastí turistiky, vodáctva, horolezectva, rybárstva a poľovníctva.

Čo rozvíja:

  • Teoretické znalosti prežitia v divočine
  • Taktické premýšľanie – hráči musia tvoriť krátkodobé zásoby a manažovať svoje činnosti

 

The Climate Trail

(Android, iOS, Steam, Itch.io) Zdarma

The Climate Trail rozpráva príbeh štyroch ľudí, ktorí sa snažia dostať cez Americký kontinent do Kanady, kde globálne otepľovanie ešte nespôsobilo úplný kolaps prírody a civilizácie. Sila hry spočíva vo faktoch, ktoré postupne deťom predostiera. Zámer upozorniť na ekologické dôsledky ľudskej činnosti je možno až príliš očividný, na druhej strane, prostredie krajiny po konci sveta je originálne a realistické.

Ovládanie je veľmi jednoduché, hráči si len volia jednu z predostrených možností. Text im oznamuje, koľko majú pred sebou kilometrov, zostávajúcej vody či zásob jedla. Časovo nejde o náročný titul, pri najľahšej obtiažnosti je možné hru dohrať za menej ako hodinku. Hru deti pochopia aj bez lepších znalostí angličtiny, príbehová stránka však bude takýmto hráčom trochu nejasná. Odporúčaný vek je od osem rokov. The Climate trail obsahuje len zopár komixových obrázkov na podkreslenie atmosféry textu.

Rozširuje anglickú slovnú zásobu: o pojmy spojené s ekológiou, klímou a počasím.

Čo rozvíja:

  • Povedomie o hrozbách globálneho otepľovania.

 

Emily is Away

(Steam) Zdarma

Interaktívny príbeh rozprávaný pomocou chatovacieho softvéru (podobného Messengeru). Vyžaduje však angličtinu na pokročilej úrovni.

Zaujme teenagerov od veku 15+, ktorí budú postupne odhaľovať vzťahy a udalosti medzi chlapcom a dievčaťom na strednej škole. Skúma témy priateľstva, lásky a ťažkých životných rozhodnutí. Po grafickej stránke zobrazuje len chatový program, cez ktorý prebieha konverzácia, zvyšok je text.

Rozširuje anglickú slovnú zásobu: o slová používané v bežnej konverzácii mladých ľudí.

Čo rozvíja:

  • Empatiu, hráči si môžu Emily is Away zahrať opakovane a odhaliť odlišné reakcie na rovnakú situáciu.
  • Podnecuje introspekciu do emócií hráča. 

 

 

Choices of Robots

(Android, iOS, Steam, Amazon, Web – kde sú prvé dve kapitoly zadarmo) 5€-7€

Najrozsiahlejšia hra v tomto zozname by sa bez výhrad mohla označovať ako interaktívna kniha. Choices of Robots, v preklade Rozhodnutia robotov, predostiera čitateľom príbeh, ktorý sa zaoberá blízkou budúcnosťou, vynájdením umelej inteligencie a robotizáciou sveta. Kvalitou deja sa rovná akejkoľvek knihe určenej pre deti 12+. Text je však obohatený o filozofické zamyslenia, vedecké zistenia a teórie. Nepriamo odkazuje aj na skutočných ľudí – spisovateľov, vynálezcov a podnikateľov.

Hra sleduje niekoľko atribútov hernej postavy – medzi iným morálku, slávu, bohatstvo a romantickú angažovanosť. A okrem toho sú čitatelia zodpovední aj za “výchovu” vlastného robota s umelou inteligenciou. Tvorcovia nezabudli pri tvorbe príbehu na možnosť zvoliť si pohlavie, orientáciu a časom aj partnera. S oficiálnym obmedzením 12+ rokov sa stotožňujeme. Vyžaduje aspoň pokročilú angličtinu. 

Rozširuje anglickú slovnú zásobu o: Technologické pojmy a široké množstvo bežne používaných slovíčok.

Čo rozvíja:

  • Čítanie s porozumením – odmenou pre hráča je príbeh a možnosti, ako ho ovplyvňovať.
  • Zvedavosť voči pokrytým témam – hra nepriamo odkazuje na reálne osobnosti, teórie a objavy z oblastí moderného inžinierstva, IT a sci-fi žánrov, ktoré je možné si dohľadať. 

 

Pre ďalšie hry, ktoré uprednostňujú text nad grafickým spracovaním odporúčame prečítať si recenzie: A normal lost phone, A legionary’s life alebo Another Lost phone.

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.