Logický hlavolam Baba Is You vám dovolí meniť pravidlá počas hry
Pravidlá hry sú prítomné ako fyzické objekty v hernom svete. Ich premiestňovaním po mapke môžete zmeniť spôsob jej fungovania.
Baba je hlavný protagonista logického hlavolamu, ktorý starším ročníkom môže pripomenúť hru Sokoban. Úlohou je teda pohybovať postavičkou po 2D ploche, presúvať predmety a vyhrať dotknutím sa cieľovej vlajky. Nezvyčajnosťou však je, že v každej úrovni sú samotné pravidlá hry prítomné ako bloky, s ktorými je možné interagovať. Ich manipuláciou sa mení fungovanie hry. Deti tak môžu svoju postavičku zmeniť na skalu či kúsok steny, “vypnúť” teplotu nebezpečne horúcej prekážky, alebo zmeniť cieľový bod, ktorý majú dosiahnuť. Jednoduché grafické spracovanie v štýle pixel-art môže mladšie ročníky odplašiť, na druhej strane táto hra pobeží pravdepodobne na akomkoľvek počítači bez problémov.
Základom takmer všetkých logických úloh v Baba Is You sú slovné spojenia. Bloky textu, ktoré fungujú na báze princípov výrokovej logiky. Ak teda hráči pomocou postavičky vymenia blok textu “Baba” za “Rock”(v preklade Skala) v spojení Baba Is You (v preklade Baba si Ty), vypne sa ich možnosť ovládať postavičku Baba a prevezmú kontrolu nad všetkými skalami v hre. |
Kvalita logických zadaní je excelentná a dá zabrať aj mozgom, ktorú sú bežne nútené premýšlať nekonvenčne. Zároveň sa ich pre hráčov otvára vždy viac, ponuka sa tým rozvetvuje, takže sa nestane, že by hráči ostali zaseknutý na jednom bode. Vždy sa môžu presunúť na iný hlavolam a prípadne sa k nevyriešenému vrátiť. Náročnosť ako aj komplexnosť úloh sa samozrejme zvyšuje. |
Neobsahuje žiadne násilie, Baba Is You sa preto dá odporúčiť aj mladším ročníkom od šesť rokov (za predpokladu, že rozumejú základným anglickým frázam). |
Logické a nekonvenčné myslenie | K riešeniu všetkých zadaní v Baba Is You budú deti využívať bystrú myseľ. Možnosť manipulovať pravidlami si zase vyžaduje dávku nadhľadu. |
Základy výrokovej logiky | Princípy anglických spojek “is”,“and”,“has” pokladajú vo vzdelaní neúplný základ pre oblasť matematickej výrokovej logiky. |
Náhľad do programovacieho kódu | Interakcia s textom je vstupnou bránou k pochopeniu vnútorného fungovania počítačových procesov. |
Grafické spracovanie | Ak hra deti zaujala, rozprávajte sa o tom, prečo bývajú najpopulárnejšie videoherné tituly často v realistickej grafike? Dokážu deti vymenovať niekoľko hier so “škaredou” alebo “kockovanou” grafikou? (Pravdepodobne spomenú Minecraft) |
Pravidlá hry | Skúste sa detí opýtať, či vďaka manipulácii s pravidlami hry dostali náhľad do programovania. Dokážu vylepšiť niektoré spoločenské hry úpravou pravidiel? (Napríklad schovávačku, naháňačku a podobne?) |
Postavička Baba | Opýtajte sa detí, k akému zvieratku by prirovnali postavičku Baba, ktorá ich zastupuje v hre. |
Počet hráčov: 1