Hry dnes uľahčujú učenie, šport aj verbovanie mladých do armády

Gamifikácia – čiže ozvláštňovanie bežných aktivít hernými prvkami – prebieha vo svete v plnom prúde. Vo výučbe, pracovných pohovoroch, ale aj bankových aplikáciách sa čoraz častejšie stretávate s pútavými, zábavnými, ale hlavne interaktívnymi prvkami, ktoré majú zvýšiť váš používateľský komfort a angažovanosť v službe. Nižšie nájdete zopár projektov, ktoré ju využívajú obzvlášť dobre.

Gamifikácia v športe : Zombies, Run! 

Príkladom pozitívneho vplyvu na angažovanosť užívateľov je bežecká aplikácia pre smart telefóny Zombies, Run! Využíva GPS lokáciu a akcelerometer zabudovaný v smart zariadeniach na zaznamenávanie pozície a rýchlosti pohybu užívateľa. Používateľov k behu motivuje pomocou viacerých gamifikačných mechaník. Cez slúchadlá užívateľ počúva fiktívne rádiové spojenia, ktoré mu odkrývajú príbeh zombie apokalypsy, zároveň aplikácia monitoruje jeho rýchlosť a v sekvenciách upozorňuje na nebezpečenstvo prenasledovania. Užívateľ je tiež audionahrávkami upovedomený o rôznych predmetoch a bonusoch, ktoré na svojej ceste získal. V aplikácii sa tiež nachádza ďalšia malá hra, budovanie vlastnej pevnosti. Predmety, ktoré bežec nazbieral, je možné využiť na zveľaďovanie svojho obranného príbytku, staranie sa o morálku jeho obyvateľov, ich bezpečnosť a zväčšovanie populácie. Aplikácia ponúka vďaka príbehu, akčnej stránke, sociálnemu aspektu a množstva výziev motiváciu pre všetky typy hráčov. Momentálne si ju zakúpilo už viac ako jeden milión užívateľov na platformách Android a iOS.

Screen+shot+2012-04-10+at+6.25.40+PM

 

Gamifikácia v predaji : My Starbucks Rewards

V prípade Starbucks ide o vernostnú zákaznícku kartu (resp. mobilnú aplikáciu) používanú na platenie v obchodoch a kaviarňach. S každou platbou užívateľ získava hviezdičky. Program je rozdelený do troch stupňov, v prvom získava užívateľ výhody ako 15% zľavu a kávu zdarma na svoje narodeniny, v druhom stupni už získava zdarma neobmedzené dopĺňanie pohárov a v treťom má prístup k produktom zdarma za každých 12 hviezd ktoré nazbiera a k tomu zlatú zákaznícku kartu. Starbucks karty sú k dispozícii vo viac ako 28 krajinách a od začiatku programu v roku 2001 cez ne bolo použitých už viac než 18 miliárd dolárov.

Starbucks-Rewards-Changes

 

Gamifikácia v armáde : America´s Army

America´s Army je simulátorom vojenských bojových situácií a zároveň rekrutačným nástrojom americkej armády. Je príkladom, kedy aj seriózne (až morbídne) aplikácie využívajú gamifikáciu vo svoj prospech. V roku 2005, kedy sa armáda o nových brancov uchádzala iba televíznymi reklamnými spotmi, ju jeden nováčik v prepočte vyšiel na 5$-8$. Po zavedení gamifikovanej America´s Army sa cena jedného náboru znížila na necelých 10 centov na osobu. Tento voľne dostupný simulátor sa rýchlo stal najefektívnejším spôsobom, ako sa dostať pod kožu mladej generácii odchovanej na interaktívnej zábave. Úspešná séria dostala v roku 2009 už tretie pokračovanie, nevyhla sa však kritike, obvineniam z propagandy a nedostatočného objasnenia morálnej stránky vojny. Jej využitie na školách sa tiež stalo cieľom kritiky, medzi iným sa ozvala organizácia Veterans for Peace (Veteráni za mier).

unnamed

 

Gamifikácia vo výučbe : Duolingo

Online aplikácia pre PC, Android a iOS Duolingo ponúka svojim užívateľom zdarma učebný program cudzích jazykov. Užívatelia sa učia prostredníctvom jednoduchých testov od úrovne začiatočník až po pokročilé znalosti v danom jazyku. Motivujúcim faktorom je splnenie denného limitu, ktorý si určuje buď samotný užívateľ, alebo je nastavený automaticky vzhľadom na jeho schopnosti. Testy využívajú jednoduché písomné cvičenia, otázky s viacerými možnosťami, ale aj mikrofón pri cvičeniach výslovnosti. V každom z testov, rozdelených do tématických celkov je povolené dopustiť sa troch chýb, po štvrtej sa test zastaví a užívateľ je nútený ho zopakovať. Za každý splnený test hráči získavajú body, plnia svoj denný limit, a získavajú špeciálne platidlo, takzvané lingoty. Získanými lingotmi neskôr odomykajú nové bonusové cvičeniana, upravujú vzhľad svojho maskota, ktorý sprevádza užívateľa programom, alebo kupujú „liečebné elixíry“ povoľujúce vykonať viac chýb v teste. Tento program získal niekoľko ocenení, medzi iným nomináciu na najlepšiu Apple App 2013, a dostal sa do výberu najlepších aplikácií Google Play v roku 2014.

duolingo_screenshots

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.