LARP predstavuje čosi medzi divadlom a stolnou hrou na hrdinov. Názov LARP je odvodený z prvých písmen anglického Live Action Role-Play, čo môžeme voľne preložiť ako improvizované hranie rolí. V LARPe nie je vopred určené, čo majú jednotlivé postavy hovoriť, alebo ako sa majú správať. Tieto rozhodnutia sú plne v rukách účastníkov. Autor hry však stanoví pravidlá, žáner, prostredie a tému príbehu, ktoré musia byť dodržané. Každý účastník si následne vyberie postavu, ktorú bude stvárňovať a dej vzniká tým, že hráči reagujú na seba navzájom. Dej prebieha často na konkrétnych vybraných lokáciách či dokonca v bežnom svete, zväčša však bez divákov.
Ak napríklad v rámci občianskej výuky potrebujete žiakom priblížiť súdny proces, namiesto prednesu učiva môžete navrhnúť komorný larp. Žiaci si rozdelia role, ktoré chcú stvárňovať: sudca, obžalovaný, žalobca, obhajca, svedok a podobne. Ako vyučujúci určíte trestný čin, ktorý bol spáchaný, pravidlá dokazovania a čas, kedy musí zaznieť rozsudok. Priebeh hry je od danej chvíle ponechaný na znalostiach a tvorivosti žiakov.
LARP a vzdelávanie
V kontexte vzdelávania sa improvizované hranie rolí nazýva Edu-LARP. Ten formou zážitkového učenia sprostredkovane predáva žiakom určitý pedagogický obsah. Okrem znalostí pomáha hranie rolí naživo žiakom nadobudnúť aj niektoré základné kompetencie a mäkké znalosti.
Edu-LARP pracuje nielen s pohybom, ale aj s duševnými procesmi a emóciami. Vďaka tomu môže učiteľ alebo lektor vytvoriť prostredie, ktoré je pre žiakov autentickejšie a motivuje ich zapojiť sa do procesu výuky. LARPy vedú hráčov k samostatnosti, sebarozvoju a budovaniu komunity. Taktiež dávajú žiakom príležitosť skúšať rôzne alternatívne riešenia situácie a na základe skúsenosti zvoliť tú najlepšiu variantu.
Zavedením Edu-LARPU do výuky je možné podporiť tri typy vzdelávacích cieľov:
- Kognitívne vzdelávacie ciele – Hranie rôznorodých rolí pomáha pri nadobúdaní znalostí, budovaní osobných stratégií a hodnôt žiaka. Tiež pri porozumení širším sociálnym procesom, pravidlám a normám, mocenským štruktúram či ich hierarchii.
- Afektívne vzdelávacie ciele – Vďaka zapojeniu emocionálnej zložky sa pri Edu-LARPe žiaci učia zvládať konflikty, rozvíjajú svoju flexibilitu a samostatnosť či schopnosť rozhodovania. Podporuje sa zmysel pre humor, spontánnosť, kreativita i tolerancia a solidarita s ostatnými.
- Fyzické vzdelávacie ciele – Počas vzájomnej interakcie sa deti zdokonaľujú v zodpovednosti a primeranom správaní k druhým, učia sa spolupráci a vzájomnej dôvere a tiež rozvíjajú svoje jazykové, rétorické a komunikačné schopnosti.
Chcete vyskúšať Edu-LARP pri výuke, ale nie ste si istí, ako na to? Tu je niekoľko zásad, ktoré môžu pomôcť pri návrhu a realizácii vzdelávacích larpových hier:
- Štrukturujte ciele hry tak, aby upútala a udržala pozornosť žiakov.
- Vytvorte riadený chaos, ktorý umožní prejaviť nadšenie hráčov pre tému.
- Podporujte u žiakov slobodu experimentovať a nechajte priestor aj pre zlyhania. Deti sa takto môžu učiť na vlastných chybách a vidieť ich následky.
- Pristupujte k hre vážne, aby k tejto činnosti žiaci nestratili rešpekt.
- Vyhraďte si po skončení hry čas i na zdieľanie spätnej väzby a evaluáciu získaných znalostí.
- Zabezpečte, aby sa zapojili všetci žiaci, aj keď nie je nutné, aby každý hral rolu. Žiaci, ktorí sa nechcú zapojiť do príbehu priamo, môžu pomáhať napríklad ako facilitátori.
- Uľahčite účastníkom spoluprácu a neklaďte prekážky ich komunikácii.
Edu-LARP projekty doma a vo svete
V.I.A.C.
V.I.A.C. je občianske združenie, ktoré sa zameriava na prácu s mládežou vo veku od 13 rokov. Orientujú sa primárne na oblasť Oravy. Organizujú tri tematické LARPy. Sloboda? sa odohráva počas druhej svetovej vojny v tábore nútených prác. “Vypadnite!” predstavuje ponorenie do spleti ťažkostí, z ktorých východisko musia nájsť hráči sami. A v Príbehu jednej drevenice sa máte možnosť stať členom rodiny ktorú rozdeľujú názory na novo vznikajúcu priehradu.
LARP Adventure
Projekt, ktorý si kladie za cieľ implementovať larpové hry ako nástroj vzdelávania v slovenskom školskom prostredí po vzore Dánska.
Østerskov Efterskole
Østerskov Efterskole je dánska škola, ktorá má dlhoročné skúsenosti s využívaním Edu-LARPu pri výuke. Ponúka niekoľko kurzov vyučovaných formou larpovej hry ako napríklad “Ponorka”, kde musia študenti vyriešiť matematické problémy, aby dokázali spojazdniť a ovládať ponorku počas druhej svetovej vojny.
AeliaPath
AeliaPath je centrum pre holistické a zážitkové vzdelávanie, ktoré sa orientuje na design a implementáciu školských vzdelávacích programov. Ponúkajú rôzne Edu-LARPy zamerané najmä na výučbu histórie.