Rozhovor s absolventmi kurzu tvorby videohier LevelUp 2020

Tento ročník mali mladí programátori a grafici za úlohu vytvoriť vlastné strieľačky a párty hry. Ako sa im to podarilo a čo odporúčajú ďalším účastníkom?

V hre Downfall hráč zabíja démonov v opustenej bani. Podľa toho, aká zbraň sa použije, taký druh bonusu hráč získa. Autori Nika Radošinská, Matej Vrábel, Ema Jašeková sa inšpirovali známou hrou Doom. Nikol sa zdôverila, že vďaka situácii s koronou a uzavretím doma sa mohla sústrediť na Level Up až do takej miery, že účasť na projekte považovala za prácu na plný úväzok. Podľa nej je dôležité správne si rozdeliť úlohy a nastaviť si cieľ a deadline. Ema karanténu tiež vnímala sčasti pozitívne, do Bratislavy by za iných okolností musela cestovať 3 hodiny. Tento extra čas im v tíme dodal odvahu zvoliť si to “ťažšie” zadanie. Matej mal opačný názor, lepšie sa mu pracuje, keď sú ľudia pohromade a okrem tohto projektu mal aj inú prácu. Pri otázke čo sa naučili, spomenuli napríklad prácu s 3D grafikou v programoch Maya a ZBrush a na textúrovanie grafiky použili Substance Painter. Nika čitateľom ako študijný materiál k tvorbe hier odporúča Subnauticu, kvôli budovaniu sveta na cudzej planéte, ale taktiež príbehovému settingu – futuristickej spoločnosti, z ktorej pochádza hlavný hrdina.
Ema odporúča hry ako Mario Karts a Zelda, ale aj Starcraft sériu, kvôli strategickému premýšľaniu a rozhodovaniu. Matej má rád Warcraft 3, League of Legends a Minecraft.

Elements je nekonečná skákačka s náhodne generovanými prekážkami pre viacerých hráčov. Vyhráva posledný hráč, ktorý sa udrží na obrazovke. Postavičky majú schopnosti podľa štyroch elementov. V tíme boli David Hoffman, Paľo Achberger a Jozef Wágner. Paľovi práca z domu vyhovovala, má tam všetku techniku nastavenú komfortne podľa seba. Dávid sa priznal, že aj keď si neboli istí, či hru dokončia načas, vedel, že z procesu vývoja získa veľa skúseností. Škola mu vraj dávala viac domácich úloh, no online hodiny boli pre neho vďaka ušetrenému času jednoduchšie. Sami sebe do minulosti by tím odporučil lepší časový manažment, ale tiež vytvorenie jasnejšej predstavy už do začiatkov. Dávid sa totiž priznal, že niekoľkokrát pracoval na návrhu, ktorý nakoniec nebol použitý. Paľo si odporúča zahrať Sériu Zaklínača a Escape from Tarkov. Dávid League of Legends, Overwatch a Hollow Knight.

Za hrou Codename Samurai stoja Adam Gramblička, Denisa Stránska, Boris Vicena a Tamara Vargová. Ide o vzdušné boje v aréne, kde sa nepriatelia eliminujú zhadzovaním z platformy alebo braním životov. Tento tím bol z veľkej časti už zabehnutý z predchadazjuceho Level Up-u a svoju komunikáciu označili za výbornú. Boris spomenul technické problémy, ale inak mu vraj karanténna situácia v práci pomohla. Nie je z Bratislavy a tak nemusel dochádzať. Online sa vraj vždy vedeli dohodnúť. Na otázku, či by si spätne, dali nejakú radu odpovedala Tamara: “Najdôležitejšie je predísť nedorozumeniam a pýtať sa.” Denisa odporúča začať od začiatku pracovať s programom, ktorý sa používa v hernom priemysle. Napríklad Photoshop alebo Adobe Illustrator. Ona sama začínala v Krite a musela sa preorientovať. Boris sa odkázal na internet, kde je podľa neho veľké množstvo materiálov ako sa naučiť hernému dizajnu a programovaniu. V tíme sa naučili podľa vlastných slov spolupráci. Denisa a Tamara spomenuli program Unity, obe sa naučili animovať postavu a rozpohybovať model. Tamara špeciálne spomenula aj 3Ds Max. Boris sa bežne venuje fyzike a funkcionalitám hry, ale počas Level Up-u sa priučil aj animácii a inverznej kinematike. Odporúča RPG hry ako World of Warcraft ale aj open source hry ako OSU kde sa môže programátorsky zapojiť. Tamara odporúča jej obľúbenú hru Legend of Zelda: Breath of the Wild, kvôli grafickému spracovaniu a Denisa taktiež OSU alebo World of Warcraft, kde spoznala mnoho kamošov a tiež sa naučila po anglicky.

Tím za titulom Galactic Empire, ktorá má charakter párty hry, bol v zostave Filip Kráľ , Adam Novacsek, Evka Pifková. O svojich skúsenostiach s nami hovoril na záverečnej ceremónii Filip. “Zo začiatku som mal obavy, že nebudem projekt stíhať kvôli škole a tréningom.” Korona tiež spôsobila, že sa v škole a mimo nej nestretával s kamošmi a tak si chodil zabehať, čo mu zaberalo nejaký čas. Počas vývoja sa grafičke pokazili programy a museli všetko nahrávať a nainštalovať odznovu. Záujemcom budúceho ročníka odkazuje, že s tým treba hlavne začať, veľa sa snažiť a nepremýšľať nad konečným výtvorom ako nad kompletnou hrou, ale skôr ako nad prototypom. Filip sa naučil organizovať ľudí, dohliadnuť na to, aby odovzdávali svoju prácu na čas a tiež lepšie porozumel hernému dizajnu. Medzi hry, ktoré odporúča, patria FPS ako Counter Strike, Team Fortress ale aj Minecraft. Naučili ho vraj lepšie komunikovať. “Treba v nich byť presný, stručný a rýchly a to všetko v angličtine, nezáleží na tom či sa bavíte s Čechmi, Rusmi alebo Poliakmi.”

The Maze je futuristický labyrint. Hráč, robot, je zavretý v bludisku, na ceste von mu prekážajú nepriatelia a pasce. Buď spacifikuje oponentov tým, že ich vláka do pasce, alebo do nich strelí, no nábojov je v hre schválne menej ako nepriateľov. The Maze vytvorili Jakub Fraňo, Jakub Fugger a Eduard Mrázek. Za tím odpovedal Jakub. “Našim cieľom bolo, aby hra vyzerala vizuálne dobre a s naplnením tejto vízie som spokojný.” Bohužiaľ na poslednú chvíľu zistili, že je zle optimalizovaná a tak bežala zo všetkých počítačov v tíme len na tom jeho. Vďaka uzavretiu kvôli korone si vedeli v tíme lepšie zorganizovať čas a ľuďom, ktorí zvažujú účasť na ďalšom Level Up programe odkazuje, nech do toho určite idú. Musia si však upraviť očakávania, pretože za taký krátky čas sa samozrejme nedá naučiť programovať. On sám si z kurzu vzal skúsenosti s prácou v Unity, organizáciu tímu a dokonca sa naučil pracovať so zvukom v hrách. Odporúča Assassins Creed sériu, kvôli tomu, koľko dejepisných faktov sa v nej nachádza a ako výborne simuluje atmosféru života v daných obdobiach, aj napriek fantastickým prvkom. Z logických hier odporúča aj The Witness.

Orion je hra, v ktorej musíte v oblakoch eliminovať všetkých protivníkov a dostať sa k bráne. Je to platformer a FPS v jednom. Stoja za ním Lujza Laudová Dávid Vonkomer Sebastián Horváth Alex Ščepán. Lujza mala hneď zo začiatku kvôli karanténnym podmienkam problém. Jej domáci počítač nepostačoval na vývoj a aj keď jej lektori pomohli získať náhradný pracovný laptop, nepožiadala o neho dostatočne skoro. Veľkú časť svojej práce popísala ako hľadanie riešení online a skôr pomoc ostatným kolegom. Dávid nemal so situáciou žiaden problém, čas by si našiel aj za normálnych podmienok. Sám bol vraj trochu prekvapený, ako málo vecí sa na projekte pokazilo a dokonca očakával, že mu vývoj zaberie viac času, než nakoniec investoval. Obával sa, že medzi ostatnými grafikmi v Level Up programe budú ľudia s expertnými portfóliami a nie začiatočníci, ako je on sám. Tieto obavy sa však nenaplnili. Lujza sa stretávala aj s negatívnymi rečami ešte pred programom. Často vraj padali vety ako “Ty si dievča, ani to neskúšaj.” alebo “Začala si neskoro.” ale sama im nevenovala pozornosť. “Nie je nutné to počúvať.”, dodala počas nášho rozhovoru. Spomína, že rodina a motivujúca pani učiteľka zo školy ju naopak podporovali. Dodáva, že tak, ako mala ona sama technické problémy, je nutné sa nebáť a dať o nich čo najskôr vedieť a že sa netreba hanbiť veľa pýtať. Naučila sa cielenému vyhľadávaniu. “Napríklad nedávno som si hľadala skákanie, takže som vyhľadala návod na skákanie v hrách, alebo random generátor a podľa toho som ho naprogramovala.” Dávid sa zase naučil členenie všetkých odvetví vo vývojárskom štúdiu a o tom, ktorou cestou sa chce vydať. Podľa vlastných slov viac začal veriť, že je to reálna cesta, ako sa v hernom biznise dá uživiť aj na Slovensku. Hlavne vďaka rozhovorom s lektormi. Odporúča sériu hier Witcher a vďaka hraniu sa naučil anglicky a trochu aj po rusky. Lujza zase odporúča Firewatch ale aj Minecraft, ktorý poskytuje obrovské kreatívne možnosti. Kvôli prevedeniu do digitálneho prostredia a práci s hercami ju tiež fascinuje titul Detroit: Becoming Human.

Dodatočné informácie:

Do programu Level up sa môžete prihlásiť tu:
https://hemisfera.sk/levelup/hry

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.