+ Plusy
  • netradičné logické šifry
  • neopakovateľný zážitok - hra sa dá prejsť iba raz
  • vytvorenie citlivého vzťahu medzi hráčom a hlavnou postavou
- Mínusy
  • pochmúrna atmosféra môže byť pre mladšie deti odradzujúca
platformy
vek
Kde si môžete hru kúpiť
Steam

Hru OneShot môžete prejsť iba raz, premyslite si svoje rozhodnutia

Spolu s Nikom skúsite opäť rozsvietiť svet, ktorý zhasol. Svoj pokus nemôžete zopakovať, takže každé rozhodnutie je dôležité.

Bytosti v hre OneShot vyťažili všetok fosfor, ktorý im poskytoval energiu a svetlo. V zhasnutej krajine sa objaví záchranca Niko, dieťa z iného sveta. Nájde žiarovku – slnko, to musí vrátiť na správne miesto, aby sa život vrátil do starých koľají. Deti s ním prechádzajú krajinou, ktorá trpí dôsledkami ťažby a tmy. Žánrovo sa hra pohybuje medzi adventúrou, puzzle a RPG. Využíva priestor celej pracovnej plochy operačného systému, nielen herného okna. Spolu s hrou je stiahnutý aj priečinok OneShot, kde sa nachádzajú správne šifry a ďalšie úlohy. Preto ak chce dieťa prejsť niektorými časťami, je nútené hru vypnúť a pátrať vo vlastnom počítači. Hra sa nedá reštartovať ani začať odznova, existuje iba jeden pokus, čo deti núti k hlbším zamysleniam nad rozhodnutiami. OneShot sa nesnaží atakovať stále novými vzrušujúcimi podnetmi, naopak, vytvára priestor na pomalé budovanie empatie s vyhasnutým svetom a Nikom.

Prínos pre dieťa:
Postava Nika oslovuje deti priamo ich krstným menom (podľa prihlasovacieho mena v počítači), aj keď hráč svoje meno nikde do hry nenapísal. To môže v kombinácii s tmavým prostredím na úvod pôsobiť trochu strašidelne, ale Niko pokračuje v priamom oslovovaní počas celého príbehu. Na tento netradičný prístup, ktorý zároveň buduje vzťah s Nikom, sa teda dá zvyknúť. Svet hry je rozdelený na tri hlavné priestory, v prvom deti objavujú krajinu zničenú ťažbou, ktorú kvôli nebezpečným výparom môžu obývať už iba roboty. V ďalších sledujú zaplavovanie krajiny a mesto bez zelene. Spolu s Nikom premýšľajú, či sa tomu dalo zabrániť. Odporúča sa nehrať fullscreen, aby deti napadlo pozrieť si stiahnutý priečinok OneShot. Netradičné logické úlohy potrápia aj náročnejších, ale v prípade zaseknutia sa prichádzajú nápovedy.
Čo hra rozvíja:
Emocionálnu inteligenciu
S postavou Nika si hráči vytvárajú vzťah, priamo sa na nich obracia a dožaduje sa vysvetlenia, prečo má byť práve on záchrancom iného sveta. Zároveň ho zaujíma, v akej realite žijeme my. Ak sa vám už na divadelnom predstavení stalo, že vás herci oslovili priamo, toto je veľmi podobný pocit. “Búranie štvrtej steny” a oslovovanie krstným menom vedú k väčšej zodpovednosti za Nika a virtuálny svet, ktorý by mal zachrániť.
Ekologické cítenie
Bezohľadná ťažba priviedla svet v hre ku kolapsu. Bytosti si prajú, aby to zvrátili, kým to ešte bolo možné. Hráč sa dozvedá o príčinách aj následkoch ťažby fosforu. Trpezlivo zisťuje, že práve to ovplyvnilo zhasnutie sveta, zatápanie krajiny, nemožnosť pestovania plodín a narušilo celkovú stabilitu.
Logické myslenie
Netradičné šifry sú často ukryté v priečinkoch počítača, hráč musí vystúpiť zo sveta hry. Je nutné interagovať s vlastným počítačom, napríklad presúvaním priečinkov po pracovnej ploche. Okrem rozvíjania logického myslenia to môže viesť aj k “uprataniu” dokumentov v počítači.
Námety na diskusiu:
Dôležitosť ochrany prírody
Rozprávajte sa s deťmi o hernom svete. Kde a ako sa ťažil fosfor, na čo bol potrebný? Hľadajte paralely v okolí; čo sa ťaží v našom svete a aké to má následky? Opýtajte sa detí, aké alternatívy k fosforu v hre boli možné, čo všetko sa o ňom Niko dozvedel. Existujú ekologickejšie možnosti zdrojov energie aj na Zemi?
Morálna dilema
V hre sa nachádza jedno závažné rozhodnutie; zachrániť Nika alebo svet. Skúste sa s deťmi porozprávať, čo všetko vedia o Nikovi a čo o zhasnutej krajine. Ako si vybrali a prečo? Opýtajte sa, ako sa po rozhodnutí cítili. Povedzte im, kedy sa s takouto dilemou môžu stretnúť v živote a čo všetko je dôležité zvážiť pri výbere, keď sa ani jedna možnosť nezdá správna. Skúste s deťmi napísať zoznam ľudí, na ktorých sa pri podobnom probléme môžu obrátiť.

Počet hráčov: 1

Magdaléna Žiaková

Dramaturgička, vo svojom výskume, ktorý sa snaží prepájať aj s praktickou tvorbou, sa zaoberá inšpiráciami videohier v divadle. O tom momentálne na VŠMU píše dizertačnú prácu a pôsobí v nezávislom zoskupení Asfd divadlo. Ve stínu havrana bola prvá hra, ktorú prešla ako 6-ročná spolu s rodinou, odvtedy nikdy neprestala hrať.