Rozhovor: Letná škola tvorby hier Summer Game Dev

Letná škola tvorby hier sa konala 1.7. – 4.8. 2019. V tomto rozhovore aktuálny šéf projektu Ján Kožlej predstavil históriu, ciele a metodiku letnej školy.

Tím “Will” s hrou rovnakého názvu v zložení: Viliam Balara 3D grafik, Veronika Rovderová 3D grafička, Andrej Nagy Game Design / Level Design, Marek Černák Programátor, Dominika Dolhá Programátorka

 

Predstav mi, prosím, túto letnú školu.

Toto je štvrtý ročník Summer Game Dev. S projektom začínal Michal Ferko, ktorý na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky učí vývoj hier. Prvý ročník bol pomerne malý, druhý ročník bežal ako pokračovanie výučbového programu Skill Drill od Pixel Federation. Minulý, tretí ročník už mal takmer súčasnú štruktúru. Letná škola sa ku nám tento rok presunula preto, že v Hemisfére je na ňu skvelý priestor popri ostatných vzdelávacích aktivitách v oblasti vývoja hier, ako je GameCraft, GameCamp a LevelUp a dotvára tak systém kontinuálneho vzdelávania v tejto oblasti.

Celý projekt funguje vďaka Fondu na podporu umenia. Oni sú hlavný finančný sponzor, dali nám grant, z ktorého sa Summer Game Dev financuje a zvyšok dofinancovávame z firmy.

Tento rok sme spravili niekoľko zmien, napríklad sme pridali lektorov, ktorí sú na mieste každý deň. Každý lektor je inak zameraný, za herný dizajn tu máme Šimona Borša. Martin Engler, Boris Rédli a Ľubomír Timko riešia grafiku, programátori sú Matej Rábek, Peter Račko a Peter Wágner. Striedajú sa tak, aby sa študentom mohli každý deň aspoň dve hodiny venovať v každej oblasti.

Tím Pohádka s hrou MeTerror v zložení: Maroš Seidmann 3D grafik, Vladyslav Rudenko Game Design / 3D grafik, Helena Friedmannová 2D grafička / UI, Dominik Števlík Programátor, Peter Pápay Programátor LEAD

 

Tento rok sa prihlásili študenti, ktorí majú motiváciu robiť hry. Najskôr sme ich museli rozdeliť do tímov. Videli sme ich portfóliá, dali sme im osobnostné testy a zisťovali ich preferencie na typy hier, na základe toho sme ich rozdeľovali. V každom tíme sme vyberali jedného lídra tímu. Museli sme vyriešiť aj pomer introvertov a extrovertov. Herný vývoj je z veľkej časti o komunikácii, v každom time musí byť niekto, kto motivuje ostatných, aby sa rozprávali. Všetko ostatné sa dá doučiť, ale bez komunikácie každý projekt zlyhá.

Prvý týždeň letnej školy je prednáškový. Boli tu prednášajúci z rôznych firiem od našich partnerov, od PowerPlay Studia cez Fatbot Games, ale napríklad aj Táňa Zacharovská, ktorá má firmu Bored Monkey.

V stredu poobede sa dozvedeli tému Summer Game Dev. Zvolili sme tému History Rewritten (Prepísaná História) a zadanie – hra, ktorá je ovládaná buď dvoma tlačidlami alebo dvoma prstami. Pre vzdelávaciu aktivitu je dôležité mať limity, ktoré obmedzujú ľudí v rozsahu projektu. Keď začínajú, chcú vytvoriť druhý World of Warcraft, ale za tých 5 týždňov sa toho reálne veľa stihnúť nedá. 

Vo štvrtok začali pracovať v tímoch, skoro celý deň mali na organizovaný brainstorming, pri ktorom boli lektori, ktorí usmerňovali ich kreativitu a škrtali veci, ktoré nebude možné stihnúť. Nápady sa ešte vyvíjali nasledujúcich pár dní.

Každý týždeň v pondelok prídu mentori – Michal Ferko, Michal Božík, Mikuláš Fekete a Tibor Járosi. Každý tím odprezentuje týždenný progress report – na čom pracovali, k čomu to viedlo, a potom od každého z mentorov dostávajú spolu polhodinu spätnej väzby.

Počas prvého mentoringu prezentovali svoje nápady. Mentori im radili, na čo sa majú zamerať a čo by mohlo predstavovať problém. Medzi otázkami, ktoré si treba zodpovedať na začiatku herného vývoja sú napríklad: „Pre koho je hra určená?“ „Prečo je iná ako ostatné?“ „Prečo je podobná ako ostatné?“.

Zvyšok týždňa pracujú. Všetci študenti musia byť na mieste a robiť aspoň 20 hodín týždenne. Tým chceme docieliť, aby sa naučili pracovať v tíme. Okrem toho tu majú všetkých lektorov, ktorí im vedia operatívne pomáhať s vecami, riešiť problémy a nasmerovať ich. Aj počas týchto týždňov budú mať menšie prednášky a workshopy, napríklad budúci týždeň prídu chalani z Grand Beats a pomôžu im s hubou a zvukovými efektmi.

Letná škola končí 2.8. záverečnou ceremóniou, kde tímy odprezentujú svoje výsledky. Cieľom je vertical slice – výsek z každej podstatnej oblasti, ktorú má hra obsahovať. Má to mať 10 minút hrateľnosti a každý si to môže vyskúšať. Po prezentáciách je záverečná párty v Dungeon Pub-e.

Som rád, akí študenti sa sem dostali, každý z nich má motiváciu a sú šikovní. Niekam to dotiahnu, ak budú na sebe makať a budú chcieť. Summer Game Dev je napojená na viacero slovenských herných štúdii, študenti získajú kontakty. Jedna z našich výziev je dotiahnuť ľudí do komunity herných vývojárov, lebo na Slovensku ešte nie je veľká. Chceme vytvárať nových ľudí pripravených pre biznis.

Tím Elements studio s hrou Bastet: The Adventures of flying cat Goddess v zložení: Eva Pifková 2D grafička, Marcel Hromník Research / Marketing / Game Design, Rastislav Bvoc Game Design LEAD, Jakub Ďuriš Programátor, Vladimír Dvornický Programátor

 

Sú jednotlivé týždne nejako zamerané? Ako funguje organizácia práce v tíme?

Organizáciu práce v tíme má na starosti tímlíder, ktorý cez nástroje ako Trello prideľuje úlohy ostatným. Každý deň majú stand up – každý povie, čo spravil deň predtým a čo bude robiť dnes. Lektori dozerajú na to, na čo sa v ktorej fáze treba zamerať, no rozhodnutie je na študentoch.

Tím Druhý stôl od dverís hrou Fables: my story, your history v zložení: Tomáš Zlatovský 2D grafik, Natália Sklenčárová 2D grafička, Karol Lehoczký Game Design, Samuel Kubala Programátor, Lenka Koplíková Programátorka LEAD

 

Ako prebiehal v tímoch výber hry, ktorú budú vytvárať?

Podstatné je, aby sa skupina dohodla, ako budú pracovať a či ich to všetkých bude baviť. Toto je vzdelávací program, kde chceme, aby sa do toho zažrali, lebo tak sa toho viac naučia. Vo firmách možno budú pracovať na produktoch, ktoré ich až tak nebavia. Tu je dôležitý proces, čím viac tu sú, čím viac toho zažijú, tým viac si toho odnesú.

Vieš zosumarizovať ciele letnej školy z pohľadu študenta, z pohľadu biznisu a z tvojho pohľadu?

Nejdeme úplne od základov, napríklad neučíme ako sa kreslí. Chceme dať dokopy ľudí, ktorí majú o vývoj hier záujem a aspoň niečím si už prešli. Cieľom je, aby si v zrýchlenom tempe vyskúšali celý proces tvorby hier. Počas úvodných prednášok získajú informácie od ľudí, ktorí sú v hernom biznise dlhé roky. Päť týždňov pracujú na vlastných hrách a tak sa naučia veľmi veľa. Učíme ich aj spolupráci, väčšina z nich nikdy nerobila na projekte takéhoto rozsahu v takto veľkom tíme.

Herný biznis na Slovensku je zatiaľ malý a chceme, aby vznikali nové nezávislé hry. Je tu pár ľudí, čo sa snažia vytvoriť a vydať niečo vlastné, sú tu aj väčšie štúdiá, ale chceme, aby na Slovensku vznikali aj experimentálne projekty. Chceme získať a do komunity integrovať nových ľudí.

V Hemisfére prinášame komplexnú výučbu v tvorbe počítačových hier, takže sme radi, že Mišo Ferko skvelo vymyslel a rozbehol Summer Game Dev a my môžeme v tomto projekte pokračovať.

Mňa baví vzdelávanie. Keď sú ľudia, ktorí sa chcú vzdelávať, chcem im to umožniť. Je veľmi dobré, že FPU zafinancoval celý projekt, vďaka tomu to študentov stojí iba 50 eur na päť týždňov. Študenti investujú svoj čas a my im dáme priestor vzdelávať sa.

Ďakujem za rozhovor.

Danny Šuník

Danny vyštudoval aplikovanú informatiku a teóriu vyučovania informatky na Bratislavskom Matfyze. V dizertačnej práci sa venoval gamifikácii vo vyučovaní informatiky na stredných a vysokých školách, vydal popritom edukačnú mobilnú hru pre vysokoškolákov.