V prvom rade je potrebné porozprávať sa s deťmi o tom, odkiaľ čerpajú informácie. Zlú situáciu zhoršuje množstvo hoaxov, falošných správ a senzácií, ktoré sa objavujú na internete. Preto je potrebné s deťmi diskutovať o tom, odkiaľ čerpajú informácie. Tak isto je vhodné spraviť si “informačnú diétu” – množstvo informácií, ktoré sa aktuálne objavuje o kríze je nekonečné a ich nadmerná “konzumácia” môže viesť k zhoršovaniu nálady detí ale aj nás dospelých. Preto je dobrým nápadom vyčleniť si čas počas dňa (pol hodina, hodina) kedy získavam informácie o situácii a zvyšok dňa mať informačný “pôst”. Tak isto je dobré si overovať, aké informácie deti majú a aktívne ich usmerňovať. Ak sa nevieme rozhodnúť, ktorým médiám dôverovať, treba sa zamyslieť, ktoré z nich zamestnávajú profesionálnych novinárov a overujú zdroje informácii. Ak niektorá webstránka neuvádza zdroje alebo meno redaktora, je pravdepodobnejšie, že takáto stránka bude menej dôveryhodná. Preto odporúčame veľké spravodajské weby s profesionálnymi redakciami (aktuality.sk, sme.sk, dennikn.sk, pravda.sk, cas.sk, hnonline.sk, ta3.com, zahraničné weby ako theguardian.com, nytimes.com, washingtonpost.com a mnohé iné). Môžme sa riadiť aj pravidlom, že čím väčšia je odchýlka správ od toho, čo by sme normálne očakávali, tým väčšia je pravdepodobnosť, že správa je falošná. Do sveta rozumných a vzdelaných ľudí neexistujú skratky tajnými vedomosťami či informáciami. Jeden doktor bude mať z hľadiska vírusov väčší prehľad ako bežný človek a sto doktorov bude mať väčší prehľad ako jeden, ktorý s nimi nesúhlasí. (aj keď dramatické príbehy vo filmoch a knihách sa nás snažia presvedčiť o opaku). |