Čas strávený pred obrazovkou v období sociálnej izolácie

Žiadna škola, žiaden futbalový tréning, žiadne stýkanie sa s priateľm. Ako môžeme zabezpečiť, aby takáto fyzická izolácia neviedla k sociálnej izolácii?

Autor pôvodného článku: Jan L Plass

Autor titulného obrázku: Sapna Parikh/New York University

Preložené autorom Vĺčatá.sk, originálny článok nájdete na webe janplass.com

 

Som rodičom dvoch dospievajúcich chlapcov, ktorí sú posadnutí hraním videohier. Taktiež som výskumník, ktorý študuje učenie založené na hrách. Moja partnerka si myslí, že technológia je dušu-vysávajúca hrozba. Viete si asi predstaviť živé konverzácie o “čase strávenom pred obrazovkou” u nás doma.

Niečo sa však zmenilo, keď sme sa rozhodli praktizovať sociálnu izoláciu na spomalenie šírenia koronavírusu. Žiadna škola, žiaden futbalový tréning, žiadne stýkanie sa s priateľmi, zrušené narodeninové oslavy a spoločné stretnutia a žiadne kiná, bary a reštaurácie. Vyvstala nová otázka… Ako môžeme zabezpečiť, aby takáto fyzická izolácia neviedla k sociálnej izolácii?

Keďže žijeme v tejto novej “vojnovej” realite, mali by sme prehodnotiť pravidlá času stráveného pred obrazovkou pre tínedžerov. 

Niektoré pravidlá, ako napríklad žiadne telefóny pri jedle, žiaden čas pred obrazovkami pred a počas večierky alebo stanovenie, ktoré hry a aplikácie sú vhodné pre vaše deti, by mali ostať nezmenené. Prístup Kliniky Mayo k času stráveného pred obrazovkou je užitočný pre nastavenie vlastných pravidiel. Avšak, verím, že sústredenie sa na ČAS strávený pred obrazovkou je kontraproduktívny, obzvlášť teraz, keď sú naše zaužívané spôsoby života prerušené. Mali by sme sa namiesto toho sústrediť na reguláciu OBSAHU na obrazovke.

Aký obsah by sme mali uprednostňovať? Uvádzam niektoré výhody digitálnych médií, ktoré by sme mali zvážiť pri rozhodovaní o tom, čo majú naši tínedžeri vidieť na „obrazovkách“ a ako dlho.

 

Výučba orientovaná na záujmy

Ak ste ako ja, potom vás dlhé príbehy vašich detí o tom, ako momentálne žartuje ich obľúbený YouTuber, nútia opýtať sa, prečo by mali vlastne mať vôbec nejaký čas strávený pred obrazovkou. Ale na druhú stranu, môj 14-ročný syn mi nedávno ukázal manuál na učenie Valčíka od Arama Chačaturjana pre jeho klavírny vzdelávací program Synthesia. A môj 16-ročný syn sa naučil používať program FL Studio, digitálnu zvukovú stanicu, cez ktorú si teraz produkuje svoje vlastné rapové piesne. Je zrejmé, že toto vzdelávanie založené na záujmoch je učenie, ktoré by sme mali podporovať, nie obmedzovať.

 

Sociálne prepojenia

Výskumom videohier uskutočnenom v laboratóriu CREATE research lab, ktoré vediem na Univerzite v New Yorku, sme opakovane pozorovali, aká je zastaraná predstava o sociálne izolovanom dospievajúcom hráčovi videohier, ktorý býva v suteréne svojich rodičov. V dnešnej dobe sa dospievajúci radi venujú hrám, ktoré ich spájajú s ostatnými a kde si môžu precvičiť zručnosti 21. storočia, ako sú komunikácia, tímová spolupráca, tvorivosť a podobne. Nešiel by som však tak ďaleko ako Jordan Shapiro, ktorý verí, že deti by mali začať používať sociálne média v oveľa mladšom veku. Ale výskum ukázal, že hranie s priateľmi má sociálne výhody. Okrem toho som zistil, že keď si nájdem čas na hranie hier so svojimi deťmi, nachádzam nové spôsoby, ako im porozumieť a komunikovať s nimi. To iné médiá, napríklad televízia, nedokážu.

 

Emocionálny dizajn pre vzdelávanie

Ako som spomínal v predchádzajúcom príspevku, emócie a učenie sú úzko prepojené a videohry sú vynikajúco navrhnuté tak, aby emočne zapájali hráčov. Už mnoho rokov študujeme emocionálny dizajn a zistili sme, že pozitívne emócie vyvolané dizajnom učebných materiálov zlepšujú výsledky vzdelávania prírodných vied a pomáhajú aj cvičeniu kognitívnych zručností. Ďalšími výhodami môže byť fakt, že hry umožňujú tínedžerom praktizovať reguláciu emócií, t.j. ich schopnosť účinne riadiť a reagovať na emocionálny zážitok, čo je vec, z ktorej môžu všetci iba profitovať, keď sme teraz zavretí doma.

 

Výhody duševného zdravia

V súvislosti s tým nie sme zvyknutí na tieto obmedzené príležitosti na nemožnosť stretnutia sa s priateľmi, takmer žiaden pohyb alebo vo všeobecnosti nemožnosť dodržiavania nášho obvyklého denného programu. Byť vystavený niektorým z týchto obmedzení nám však pripomína tisíce detí, ktoré sú utečencami z vojnou zničených oblastí, ako je Sýria, alebo utekajúcich pred genocídou, ako napríklad Rohingov utekajúcich z Mjanmarska, ktorí sa s týmito obmedzeniami stretávajú každý deň. V našom výskume so sýrskymi deťmi utečencov v Turecku sme zistili, že hranie Minecraftu v priebehu jedného mesiaca malo za následok významné zlepšenie pozitívneho pohľadu na život u týchto detí. Keď vám skutočný svet poskytuje len veľmi málo kontroly nad vašimi životnými podmienkami, schopnosť navrhnúť si vlastný svet, v ktorom máte naopak úplnú kontrolu, je dôležitou súčasťou duševnej pohody.

 

Výhody v oblasti kognície

Hry majú tiež dôležité výhody v oblasti kognície. Ako naša kolegyňa Daphne Bavelierová zistila vo svojom výskume, aj tie najnásilnejšie videohry môžu zlepšiť naše schopnosti vizuálneho vnímania, ako je napríklad rozlíšenie kontrastu, sledovanie objektov a periférne videnie. Vyvinuli sme tri hry na tréning kognitívnych schopností a zistili sme, že môžu zlepšovať mozgové funkcie. Tieto hry sú k dispozícii zadarmo v AppStore a na Google Play.    

Medzi ďalšie výhody hier patrí okrem iného zvýšená fyzická aktivita, zvýšená empatia a znížený stres, o ktorých budem diskutovať v budúcich príspevkoch.

Aj napriek tomu, mi moja partnerka pripomína, že v živote je toho omnoho viac než len aplikácie a hry a že skutočné spojenie s naším svetom a medzi sebou navzájom ďaleko prevyšuje všetky online výhody. Úplne s ňou súhlasím, ale vzhľadom na to, že sa na nejaký čas zasekneme doma, ospravedlňujem sa tým, že keď sú moji chlapci opäť vo svojich izbách a pred svojimi obrazovkami, používajú hry, aplikácie a digitálne médiá, ktoré im skutočne prospievajú a môžu im pomôcť tvorivo rásť a áno, dokonca aj po spoločenskej stránke.

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.