+ Plusy
  • Vizuálne spracovanie ako zo starých kníh pre deti
  • Práca s klišé v rozprávkach
- Mínusy
  • Na túto tému nečakané “násilie”
platformy
žánre
vek
Kde si môžete hru kúpiť
AppStore Steam Good old games Itch.io

Pilgrims je krásne animovaná hra od českého štúdia Amanita Design

Vizuálny štýl, ako aj príbehy, si požičiava zo starých rozprávkových kníh. Množstvom jednoduchých kombinácií poteší hlavne nenáročné mladé publikum.

Pilgrims je adventúra od Amanita Design. To má na svedomí ďalšie milé hry ako Chuchel či Botanicula. Deti s postavičkami interagujú pomocou “hrania” kariet s predmetmi, ktoré zobrazujú ich inventár. Pri rybníku sa môžu napríklad rozhodnúť zahrať kartu udice, na základe čoho postavička vytiahne daný nástroj a pokúsi sa ho použiť. Svojou atmosférou, vizuálnym štýlom knižných animácií, ako aj jednoduchosťou ovládania a príbehov, je orientovaná hlavne na najmladších hráčov.
Dej začína v momente keď hlavné postavy – babička, čert, pútnik a zbojník dohrajú náročnú partiu kartovej hry. Ich osudy sa neskôr spájajú a pri svojich patáliách si navzájom pomáhajú získať stratené šťastie. Pilgrims pracuje s témou zaužívaného rozprávkového klišé, pre starších hráčov teda bude skôr oddychovou hrou. Deťom ponúka čiastočnú voľnosť, čo sa týka poradia v akom majú logické hádanky riešiť. Ak sa teda zaseknú na jednej, môžu skúsiť šťastie pri inom probléme v inej časti mapy.

Prínos pre dieťa:
Ako už je pre štúdio Amanita Design typické, hra nevyžaduje znalosti žiadneho jazyka. Všetky myšlienky či úlohy sú deťom predkladané cez náznaky, prejavy emócií či piktogramy. Rovnako tak aj ovládanie je veľmi jednoduché a jedinou užitočnou vlastnosťou je trpezlivosť. Nie všetky logické kombinácie totiž vyriešia problémy hlavných hrdinov.
Je dôležité upozorniť, že v hre sa nachádza aj rozprávkové násilie. Drakovi sa dá mečom odseknúť hlava, zlú ježibabu je možné rozhnevať až tak, že jej z očí sršia plamene. Zbojník si v krčme môže objednať a vypiť čapované pivo. Čert tu nie je ponímaný biblicky, ako záporná postava, ale skôr ako napríklad z filmu “Princezna ze mlejna”.
Tón dobrodružstva je veselý a z mnohých situácií sa deti budú hlavne smiať. Dospelácky pohľad by jej vhodnosti pravdepodobne len ublížil.
Čo hra rozvíja:
Kombinatoriku
Deti sú motivované skúšať rôzne variácie ako rozlúsknuť problémy. Hra nie je lineárna, ponúka možnosti ako jeden hlavolam vyriešiť inými spôsobmi. Draka možno poraziť, ale taktiež je možné byť zlomyseľný a vymeniť jeho poklad za ruku princezny.
Empatiu
Postavičky, ktoré zo začiatku môžu spadať pod klasické rozprávkové čiernobiele dobro a zlo, sa častokrát ukážu v novom svetle. Z opileckého zbojníka sa teda môže v správnej situácii stať záchranca princezny a zo zúboženej babičky sa vykľuje stará tetuška, ktorú vyhnala ježibaba z jej vlastného domu.
Námety na diskusiu:
Kontext
Zmenil sa niekedy postoj detí voči postavičkám v hrách? Považovali niekoho za “zlého” a neskôr sa ich názor zmenil? Ako vnímali možnosť hrať za postavu čerta a pomôcť mu vyriešiť jeho problémy?
Staré slovenské a české rozprávky
Poznajú deti nejaké staré tradičné rozprávky či legendy, ktoré mohli inšpirovať tvorcov Pilgrims? Pohľadajte spolu buď doma alebo na internete knižky a ilustrácie, ktoré sú podobné tým v hre.
Alkohol, násilie a ostatné neplechy
Ak chcete, využite možnosť, že sa deti stretli s náznakmi týchto neduhov a otvorte s nimi diskusiu na akúkoľvek z týchto tém.

Počet hráčov: 1

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.