+ Plusy
  • hra podporuje zvedavosť
  • jednoducho vysvetlené (nielen) fyzikálne a chemické koncepty
  • rozvoj slovnej zásoby angličtiny
  • hra je zadarmo, neobsahuje platený obsah
  • nápoveda na internete, keď sa dieťa zasekne
- Mínusy
  • občas nelogické spájania jednotlivých prvkov
  • učiteľ/rodič hrajúci s dieťaťom potrebuje jednotlivé elementy poznať, aby mohol dieťaťu vysvetliť ich vznik
platformy
žánre
témy
vek
Kde si môžete hru kúpiť
AppStore Google Play

Little Alchemy, obľúbiť si chémiu nikdy nebolo ľahšie

„Už zase fyzika (chémia)! Nemohli by sme mať radšej telesnú alebo výtvarku?“ Presne takto reaguje väčšina slovenských detí, ktoré sú v štátnom školstve a nemajú to šťastie, že narazili na dobrú učiteľku. Alebo takú učiteľku, ktorá pozná Little Alchemy.

Veľa dospelých spomína na svoje školské časy s chémiou s pocitom sklamania – keby existovalo Little Alchemy už vtedy, určite by ju mali radšej. Od toho, akú učiteľku deti v škole dostanú, závisí veľa – ak im nepomôže nájsť lásku k chémii, môžu na chémiu úplne zanevrieť. To, o čom má byť chémia – teda o radosti odhaľovania zákonitostí prírody a zloženia tohto sveta –, môže byť úplne zablokované nudnými hodinami.

Little Alchemy je hra, ktorú si každý trochu akčnejší chemikár rád so žiakmi zahrá – pretože jej podstata je veľmi jednoduchá, ale možnosti, čo sa vďaka nej naučiť, sú široké. Hra na začiatku predstavuje štyri základné prvky „alchýmie“ – vodu, oheň, zem a vzduch. Princíp je jednoduchý – zoberiete dva prvky a tie skombinujete dokopy, pričom pri správnej kombinácii vám vznikne prvok nový.

alchemy2

Hra je založená na experimentovaní a objavovaní – prvku, ktorý často na hodinách chémie chýba. Čo sa stane, keď skombinujeme oheň a vodu? Vznikne para. A čo keď vodu a vzduch? Dážď. Takýmto spôsobom sa hráč postupne prepracováva k čoraz zložitejším elementom, z ktorých môže vytvárať nové, niekedy aj komické prvky. Čo sa stane, keď skombinuje element vtáčika a element vody? Vznikne element kačky. Hra vám necháva slobodu hľadať kombinácie, a občas vás vyzve, aby ste skúsili vytvoriť konkrétny element – výzva vytvoriť život je jedna z tých ťažších, hlavne pokiaľ máte zatiaľ len anorganické elementy. Rozmýšľanie nad tým, čo skombinovať, je teda dôležitou činnosťou, podobne ako experimentovanie a skúšanie použiť všetko na všetko. Hra rozlišuje kombinovateľné a konečné prvky – keď dosiahnete niektoré prvky, tie sa už nedajú spájať, aby vytvárali prvky nové. Keďže celkový počet prvkov v hre je 550, hra zabaví na dlhé hodiny.

Hra je dostupná vo viacerých jazykoch, ale zatiaľ nie v slovenčine. A tu nastáva moment, ktorému sa potešia všetci angličtinári – keďže ide iba o názvy jednotlivých elementov, pomocou hry sa dá aktívne rozširovať aj slovná zásoba z tohto jazyka, keďže izolované slová sa dajú v dnešnej dobe ľahko preložiť.

screenshot-20111223-170945

Jediným mínusom hry môže byť občasná nelogickosť alebo skôr nepraktickosť niektorých kombinácií – každá dáva zmysel, ale dieťa si potrebuje privyknúť na systém, akým kombinácie fungujú. Ak chce hru využívať učiteľ alebo rodič, aby cez ňu prechádzal spolu s dieťaťom, potrebuje mať jednotlivé kombinácie naštudované dopredu. Našťastie hra sama ponúka nápovedu, kde si vie dieťa/učiteľ/rodič nájsť potrebnú kombináciu, ktorá mu otvorí nové možnosti.

Hra sa synchronizuje cez Google Play, takže dieťa sa môže hrať na mobile, počítači, doma, v škole alebo na dovolenke pri mori. Okrem toho je kompletne zadarmo, bez reklám a platieb v hre, takže dieťaťu nehrozí žiadne riziko okrem toho, že sa pozabudne a bude kombinovať jednotlivé prvky celé hodiny.

Little Alchemy je hra, ktorú môžete dať do rúk svojim deťom, alebo si ju môžete zahrať s nimi. Hranie je bezproblémové, náučné a zábavné, pre rodiča rovnako ako pre dieťa.

Michal Božík

Michal Božík je psychológ, zaoberajúci sa vo svojom výskume psychologickými aspektmi hrania videohier, ako aj vzťahom medzi videohrami a vzdelávaním. Je aj autorom dokumentárneho filmu o videohrách s názvom Cesta hrdinu. Pracuje ako samostatný výskumný pracovník vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie. Pracoval ako herný dizajnér v spoločnosti Pixel Federation, predtým pôsobil v programe Teach for Slovakia ako učiteľ, kde pracoval aj na tom, ako prebudiť v deťoch motiváciu k učeniu pomocou hier a technológií. S hrami má bohaté skúsenosti.