Vĺčatá.sk
Hranie sa môže vzdelávať

Nájdite vhodnú hru pre svoje dieťa

Prednášky pre školy, knižnice a iné vzdelávacie inštitúcie

Hľadáte zaujímavý a interaktívny spôsob, ako zaujať vašich žiakov a naučiť ich niečo nové? Neváhajte sa zapojiť do našej vzdelávacej iniciatívy! Naučíme vás, ako využívať hry a herné prvky vo vzdelávaní, ako používať nové technológie – vrátane umelej inteligencie – tak, aby pracovali pre vás a nie proti vám. Okrem toho vašich žiakov naučíme, ako sa učiť z hier, ako sa chrániť na internete a prediskutujeme s nimi kariérne možnosti v hernom priemysle.

Vyplňte kontaktný formulár s vašimi údajmi a povedzte nám, o aké prednášky máte záujem. My sa vám ozveme a dohodneme si ďalšie detaily. Úplnú ponuku prednášok nájdete pod formulárom.

Zoznam prednášok

Umelá inteligencia (učitelia, 60 min)

V našej prednáške pre učiteľov sa budeme venovať téme umelej inteligencie. Ukážeme vám, čo to vlastne je, ako ju môžete používať vo svojej práci so žiakmi a upozorníme na jej limitácie a riziká. Zameriame sa aj na kritické myslenie pri používaní AI a ukážeme vám, že jazykový model nie je jediná forma AI. V neposlednom rade vám poradíme, ako viesť výučbu tak, aby žiaci nepoužívali umelú inteligenciu na povádzanie.

Hry (učitelia a rodičia)

Hry, a hlavne tie digitálne sa stávajú čoraz populárnejším médiom nie len medzi mladými. Skombinujte si prednášku podľa svojich predstáv. V prvej časti si predstavíme potenciál hier a následne si povieme o jednej alebo dvoch témach podľa vašeho výberu.

1. Potenciál hier vo vzdelávaní (povinný, 30 min)
Úvodná časť prednášky kde si povieme o význame hier v živote detí. Vyvrátime si niektoré mýty spojené s hrami a predstavíme 5 oblastí, ktoré môžu rozvíjať. Dostaneme sa na spoločnú vlnu, aby sme sa mohli venovať témam, ktoré si vyberiete.

2. Hry rozvíjajúce konkrétne oblasti
Vyberte si jednu (na 30 min. prednášku) alebo dve (na 60 min. prednášku) témy, ktorým sa budeme spoločne venovať. Kombinácia je na vás.

  • Ako sa naučiť rozumieť reči počítačov pomocou počítačových hier? (30 min)
    Prostredie počítačových hier je pre deti veľmi prirodzené. Prečo toto nadšenie nevyužiť a rovno ich v niektorých z nich neučiť základy algoritmického a logického myslenia, či rovno základy programovania?
  • Hry, ktoré rozšíria obzory mladým filozofkám, filozofom, umelkyniam a umelcom. (30 min)
    Niektorých možno prekvapí, že hry sú umeleckými dielami, ktoré často nesú hlboké filozofické myšlienky. Na prednáške si ukážeme niektoré z nich a tiež hry, ktoré pomáhajú rozvíjať tieto talenty.
  • Počítačové hry pre budúcich vedcov a vedkyne (30 min)
    Čím môžu hry o fyzike, chémii či prírode inšpirovať budúcich vedcov a vedkyne? Ako sa zorientovať v ponuke pre rozličné vekové kategórie sa dozviete na tejto prednáške..
  • Môžu počítačové hry pomôcť učiť dejepis a geografiu? (30 min)
    Na prednáške si predstavíme množstvo populárnych hier, ktoré môžu naučiť konkrétne historické či geografické fakty, ale aj inšpirovať deti k poznávaniu tém z dejepisu a geografie.
  • Kariéra v digitálnych hrách (30 min)
    Vyhlasujú deti, že sa chcú stať “strímeri” a “jútuberi”? Alebo snívajú o úspešnej kariére “progejmera”? Aj keď je to pre mnohých stále zvláštne, dnes sa dá živiť aj profesionálnym hraním. Nie je to však samozrejme také jednoduché, ako si deti často predstavujú. Na tejto prednáške si povieme, čo profesionálne hranie obnáša a či má zmysel sa mu v našom prostredí venovať.
  • Roblox (30 min)
    Obľúbená kratochvíľa detí, ktorá skrýva viac ako len hranie hier. Roblox umožňuje v intuitívnom prostredí tvoriť vlastné jednoduché hry. Môže tak slúžiť ako prvý vážnejší krok k programovaniu, ale niektoré jeho aspekty prinášajú aj riziká.
  • Vlastná téma:
  • Gamifikácia vzdelávania (60 min, možné iba v 90 min verzii)
    Gamifikácia znamená pridávanie herných prvkov do neherných situácií s cieľom dosiahnuť pozitívne výsledky v skutočnom svete. Vzdelávanie odjakživa používalo prvky gamifikácie, no dnes sú nároky detí, ktoré vyrastajú na digitálnych hrách oveľa väčšie. Na tejto prednáške si predstavíme inšpiratívne príklady gamifikácie vzdelávania, ale aj ďalších oblastí života.
Technológie (učitelia a rodičia)

1. Technológie v živote detí (povinný, 30 min)
Technológie sú súčasťou bežného života každého z nás a deti nie sú výnimkou. Na prednáške sa dozviete, ako technológie ovplyvňujú náš život, aké smerovanie má technologický pokrok, čo je revolúcia 4.0 a ako na ňu pripraviť naše deti.

2. Konkrétne témy (30 min každá)

    • Ako rozumieť technologickému jazyku mladých
    • Sociálne siete: trendy, riziká a potenciál
      Čo znamenajú sociálne siete pre mladých ľudí? Nahradí TikTok vyhľadávacie nástroje? Ako učiť deti o rizikách, ktoré prinášajú a zároveň využívať ich potenciál?
    • Vyhľadávanie informácií a kritické myslenie
      Vyhľadávanie informácií je jedna z hlavných činností, ktorú robí každý z nás. Ako vyhľadávať efektívne a s rozumom? Ako si overiť nájdené informácie a nepodľahnúť hoaxom a manipuláciám na internete?
    • Ako sa pripraviť na zamestnania budúcnosti
      Automatizované zariadenia, smart technológie, virtuálna realita… aké pracovné činnosti nás čakajú o pár rokov a ako na ne pripraviť našich študentov? Všadeprítomná internatizácia a technológie prinášajú mnohé otázky. Na prednáške si zodpovedáme aspoň na niekoľko z nich.
    • Ako súvisí kritické myslenie s čitateľskou gramotnosťou
      Slovensko dlhodobo zaostáva v čitateľskej gramotnosti za ostatnými členskými krajinami EÚ. Ako posilňovať ČG u žiakov, čo znamená vôbec ČG a prečo s ňou majú naši žiaci taký problém? Súvisí kritické myslenie so schopnosťou práce s textom?
    • Digitálna didaktika
      Pandémia a nutnosť používania technológií vo vzdelávaní priniesla možnosť zamyslieť sa, ako efektívne uchopiť vzdelávanie pomocou technológií. Digitálna didaktika predstavuje oblasť, ktorá pre mnohých nie je známa, avšak o to je dôležitejšie o nej hovoriť. V prednáške si predstavíme možnosti, ako efektívne technológie vo vzdelávaní používať, základné modely a metódy, ktoré sú využiteľné v DD.
Prednášky pre deti (90 min)

Vyberte si dve z palety interaktívnych prednášok pre vaše deti od našich odborníkov. Prednášky trvajú 45 minút. V zátvorke sú uvedené stupne pre ktoré je prednáška primárne určená.

        1. Načo nám je umelá inteligencia? (2, 3)
          V našej prednáške sa dozviete, čo znamená termín “umelá inteligencia” a kde všade sa využíva. Okrem toho sa pozrieme na limity a riziká spojené s touto technológiou a ako používať kritické myslenie pri jej používaní. Zistíte tiež, ako sa umelá inteligencia používa v reálnom živote, nielen v rôznych povolaniach, ale aj ako vám môže uľahčiť bežný život.
        2. Môžu ma videohry niečo naučiť? (1, 2, 3)
          Všade počúvame o škodlivosti počítačových hier. Je to ale skutočne tak? Veď keď sa učíme z filmov a kníh, prečo nie z hier? Treba si len vedieť dobre vybrať. Neznamená to že hry sú bez rizík a povieme si aj o tých.
        3. Chcem byť streamerom (2, 3)
          Zdieľať ako sa hrám a zarábať tým? Znie to ako sen, ale samozrejme to nie je také jednoduché. Teda zdieľať jednoduché je, ale zložité je sa presadiť. Čo obnáša práca herného youtubera či twitchera sa dozviete na prednáške.
        4. Chcem byť progamerom (2, 3)
          Profesionálne súťaženie medzi hráčmi hier napĺňa štadióny a priťahuje množstvo sponzorov. Mnoho hier má profesionálne medzinárodné ligy, ktoré sa ničím nelíšia od iných športových líg. Je kariéra v nich reálna aj v našom prostredí? A aké riziká so sebou nesie?
        5. Zamestnania v hernom priemysle (2, 3)
          Tvorba hier je zložitý proces, na ktorom sa podieľajú desiatky rozličných profesií. Nie je to len o programovaní. Hry čím ďalej tým viac otvárajú priestor aj pre umelecov, či už z tradičných oblastí ako zvuk a obraz, no tiež z nových, špecifických pre softvér a hry.
        6. Ako sa hravo učiť programovať (1, 2, 3)
          Počítačové hry sú médiom budúcnosti. Veď koho by nebavili. No vedeli ste koľko práce tvorba takej hry obnáša? A že základom je programovanie? Ak túžite tvoriť vlastné hry, tak bez toho aby ste rozumeli programovaniu to možné nebude. Našťastie existuje množstvo hravých spôsobov, ako sa naučiť základy a vytvoriť si svoje vlastné hry.
        7. Hry ako umenie a estetika (3)
          Hry môžu byť vysoko estetickou záležitosťou. A nejde pritom len o audio a video zložku, ale aj o príbehy ktoré rozprávajú, alebo aj o špecifiká súvisiace s interaktívnou povahou hier, ako napr. herný dizajn, level dizajn, UX a podobne.
Workshopy

Pokiaľ vás láka skôr interaktívne zapojenie sa, alebo by ste chceli, aby po stretnutí zostal hmatateľný výsledok, vyskúšajte niektorý z našich workshopov. Workshopy môžu byť skrátené, v takom prípade trvajú 3 hodiny, alebo štandardné, trvajúce 5 hodín (+ prestávky). V zátvorke sa uvádza pre koho je workshop vhodný.

        1. Gamifikácia vzdelávacieho procesu (učitelia)
          Gamifikácia znamená pridávanie herných prvkov do neherného prostredia. Niečo čo je v jednoduchej forme prítomné vo vzdelávaní už od nepamäti, no doba sa od pečiatiek s včeličkami a prasiatkami posunula. Dnešné deti sú obklopené kvalitnými a zábavnými hrami, preto je pre učiteľa výzvou spraviť skutočne hravú hodinu. Na workshope si ukážeme, že zábavná gamifikácia nemusí byť pritom vôbec zložitá, a spoločnými silami skúsime vymyslieť niečo, čo by pasovalo vašim potrebám.
        2. Urob si vlastnú hru (učitelia, deti, rodičia)
          Tvorba vlastnej hry nás môže naučiť mnoho vecí. Potrebujeme pochopiť niečo zo psychológie, niečo z matematiky, ale mať aj kus umeleckej predstavivosti a chuti experimentovať. Na workshope, ktorý je určený pre všetkých bez rozdielu veku a povolania si každý tím vylepší štandardé a všetkým dobre známe Človeče nehnevaj sa.
        3. Ako nenaletieť na internete (deti)
        4. Ako si mám vyhľadať informáciu na internete? (deti)
        5. Základy tvorby hier v Robloxe (2. a 3. stupeň)
          Roblox patrí medzi veľmi populárne prostredia v ktorých deti trávia množstvo času. Vedeli ste ale, že nejde len o “hru” či súbor viacerých hier, ale že v Robloxe sa dajú robiť vlastné hry? Na workshope si predstavíme jednoduché základy a naučíme sa ako vytvoriť jednoduchú hru.
        6. Základy tvorby hier v Scratchi (2. a 3. stupeň)
          Scratch vyvinutý na známom MIT je jeden z najvyhľadávanejších nástrojov budúcich programátorov. Jeho intuitívne prostredie umožňuje pri tvorbe jednoduchých hier pochopiť základy počítačového jazyka, logiky, algoritmov, premenných či cyklov. Na workshope si predstavíme jednoduché základy a naučíme sa ako vytvoriť jednoduchú hru.

autor1Prednášajúci: Silvester Buček

Absolvoval mediálne štúdiá na Masarykovej Univerzite, kde sa snažil vytvoriť prostredie na skúmanie hier v akademickom prostredí. V súčasnosti sa venuje hernému dizajnu a gamifikácii vzdelávania a firemných procesov a vyučuje herný dizajn na slovenských a českých univerzitách. Podrobnejšie informácie o aktivitách prednášajúceho nájdete na gamingguru.eu.