Jednoduchý hlavolam a silný príbeh ukrytý v hre Old Man’s Journey
Po tom ako obdržal zlé správy, sa starý námorník vydáva na cestu krajinou za neznámym cieľom. Vy mu jeho cestu pomôžete prekonať.
V tomto príbehu sa hráči ocitnú v koži starého muža. Putuje krajinou a deti mu môžu pomôcť tým, že upravia cestu, ktorá pred ním leží. Každá scenéria vyzerá ako pohľadnica na ktorej sú naukladané rôzne roviny. Hráči dokážu tieto hory, cesty a mosty potiahnutím myšky či prsta presúvať, zväčšovať ich vydutosť alebo ich naopak zarovnávať. Keď sa takéto dve roviny prekrížia, postavička starého pána po nich môže prejsť na ďalšiu scenériu. Logická časť je jednoduchá a hodnotu jej pridáva hlavne hudobný podmaz a estetika jednotlivých “pohľadníc” cez ktoré muž putuje. Príbeh je taktiež relatívne ľahko pochopiteľný, deti ho však odhaľujú postupne, v retrospektívach, ktoré sa starcovi vynárajú z pamäte.
Old Man’s Journey je možné dokončiť do troch hodín. Neobsahuje násilie a ani hovorené či písané slová. Od hráčov sa teda nevyžaduje žiadna znalosť cudzieho jazyka. Mechanika, akou hlavolam funguje nie je náročná na pochopenie a v niektorých prípadoch prekvapí malou zmenou. Samotné ovládanie hry a absencia inštrukcií však občas môžu viesť k frustrácii. Hlavne v momentoch, kedy je jasný cieľ, ale cestu k nemu nie je vidno. Ak však deti zvládajú nenáročné hry pri ktorých nezáleží na rychlych reakciách a postrehu,tak je Old Man’s Journey výborná možnosť ako si oddýchnuť. |
Empatiu | V koži starého muža sa bežne deti v rámci videohier neocitajú. Spoločne s pohľadmi do jeho minulosti sa pred nimi odhalí dojemný príbeh. Muž je zároveň v procese charakterového prerodu z antihrdinu na sympatickú postavu. |
Logiku | Hlavolam je založený na jedinej mechanike posúvania a kríženia schodných plošín. V istých chvíľach ju máličko ozvláštní, no starším deťom už náročný pripadať nebude. |
Pochopenie neverbálneho kontextu | Titul neobsahuje hovorené slovo. Príbeh sa odhráva len za pomoci zvukov a obrázkov. Využíva zaužívané vizuálne prostriedky. Dieťa si ich nemusí uvedomovať, no chápaním príbehu si cibrí ich odhaľovanie. |
Osobný záujem verzus povinnosť | Hovorte s deťmi o tom, ako vnímali nemé obrazy, ktoré im príbeh ponúkol. Dokázali rozšifrovať smutný príbeh námorníka, ktorý opustil rodinu pre svoj vlastný sen? Opýtajte sa ich na názor voči tomuto jeho rozhodnutiu. |
Nástrahy na ceste | Položte deťom otázku. Museli už niekedy dlho zvažovať nejaké rozhodnutie? Prechádzali sa pri tom? Poukážte na metaforu, o ktorú sa autori titulu pokúsili. Pochopia deti, že hra nezobrazovala nástrahy pri fyzickom kráčaní, ale mužovu myseľ? |
Cieľ cesty | Čo sme ako diváci zistili na konci hry? Ako sa príbeh nakoniec odohral a aké pozitívne a smutné zistenia nás tam čakali? Pokiaľ deti nebudú vedieť odpovedať, pomôžte im otázkami. Kto koho navštívil, kto komu odpustil? |
Počet hráčov: 1