Prechádzka starovekým Egyptom v novom móde hry Assassin‘s Creed

Kanadské herné štúdio Ubisoft vypustilo ďalšiu novinku z úspešnej historickej série. Tentoraz však prináša aj niečo navyše.

Assassin‘s Creed je séria akčných hier pre dospelých hráčov, ktorých dej sa odohráva naprieč dejinami – od obdobia križiackych výprav cez renesančné Taliansko, Americkú revolúciu, či viktoriánsky Londýn.  V poslednom dieli sa tvorcovia sústredili na staroveký Egypt za vlády posledného faraóna, kráľovnej Kleopatry VII. Po prvýkrát však autori do hry implementovali aj edukačné prvky. Ako sa so spracovaním tejto témy vysporiadali?

 

Výsledná hra v sebe skrýva pozoruhodne veľa sofistikovanej práce a výskumu. Podobne ako v predošlých dieloch, aj v Assassin‘s Creed Origins sa dej odohráva v otvorenom hernom svete a hráč sa zúčastní viacerých podstatných historických okamihov. Tie sú síce mnohokrát pozmenené kvôli dramatickému efektu, avšak pri tvorbe herného prostredia Ubisoft tradične stavil na autentickosť.

 

assassins-creed-origins__4

Hru navrhovali aj odborníci

Už na začiatku tvorivého procesu boli súčasťou tímu egyptológovia či historici a do celkového vývoja hry boli zapojené aj univerzity a akademici z rôznych prostredí, napr. historickí ilustrátori. Hodnovernosť herného sveta sa snažili dosiahnuť štúdiom monografií, archívnych zápisov a nových archeologických objavov.  

 

 

Pozoruhodné je, ako sa autori popasovali s problémom jazyka starovekého Egypta. Keďže neexistujú záznamy o tom, ako mohol znieť, najal Ubisoft skupinu lingvistov a dialógových trénerov, ktorí vytvorili vlastný jazyk. Pre väčšiu autenticitu dabingu použili hercov s arabským, hebrejským a africkým pôvodom. V hre zaznieva aj gréčtina (dynastia Ptolemaiovcov pochádzala zo starovekého Grécka) a latinčina, keďže za čias Kleopatry mali Ptolemaiovské kráľovstvo a Rímska republika veľmi úzke vzťahy.

 

Autori zapracovali do hry aj demografické pomery krajiny, kde kvôli ustavičným vojnám prevládali počtom ženy. Pri etnickom zložení obyvateľstva sa na druhej strane snažili klásť dôraz skôr na diverzitu, než na historickú hodnovernosť.  Výsledný efekt je veľmi intenzívny. Vďaka postavám bežných obyvateľov, obklopených rôznorodou architektúrou aj divokou prírodou staroveký Egypt doslova ožíva pred očami.

 

origins egypt

Discovery tour alias komentované prehliadky

Súčasťou hry sa od 20. februára stane aj tzv. Discovery Tour. Tento herný mód odstráni akčné herné prvky a nahradí ich komentovanými prehliadkami, ktoré boli napísané odborníkmi na staroveký Egypt. Za zmienku stoja pyramídy v Gíze, Alexandria so svojou knižnicou a majákom na ostrove Pharos, či majestátny chrám boha Ptaha v Memphise.

 

ac-origins-egypt

 

Ubisoft v spolupráci s Googlom naviac nedávno oznámili projekt Hieroglyphics Initiative. Ide o softvér, ktorý bude akademikom pomáhať prekladať, katalogizovať a pochopiť hieroglyfické texty, čím im uľahčí ich komplikovanú prácu. Táto technológia bude následne voľne dostupná, aj spolu so získanými dátami.

 

Je potrebné pripomenúť, že výsledná hra je fikciou, aj keď ukotvenou v historických súvislostiach. Stojí však za zamyslenie, akým spôsobom by mohol tento trend prepájania videohier a vzdelávania pokračovať. Nie je úplne nepredstaviteľné, že by v blízkej budúcnosti existovali hodiny dejepisu, na ktorých by študenti využívali virtuálnu realitu na zážitkové učenie. Napríklad práve prechádzkou po starovekej Alexandrii.

 

Prečítajte si náš podobný článok o hrách, ktoré učia dejinám.

Mikuláš Fekete

Mikuláš vyštudoval geológiu na Masarykovej univerzite v Brne, jeho vášňou však vždy boli počítačové hry. Tým sa momentálne venuje aj pracovne ako level designer v Pixel Federation. Je veľkým fanúšikom sci-fi a fantasy literatúry a vedy ako takej. Vďaka svojmu štúdiu si vytvoril blízky vzťah k prírode a tematike životného prostredia a jeho ochrany. Jeho snom je v budúcnosti napísať sci-fi novelu.