Majú vaše deti problém s matematikou a geometriou? Tieto hry by im mohli pomôcť

Ak máte doma malých hráčov, ktorí ale zaostávajú v počítaní, nasledujúce hry sú určené pre vás. Školákov nenásilným spôsobom uvedú do sveta čísel.

platformy
témy

Spoločnosti Kahoot! a DragonBox sa spojili a vytvorili päť hier, ktoré dokážu učiť matematiku hravou formou. Od bežných hier ich ťažko odlíšite, pretože hráč počas prvých hodín hrania ani netuší, že sa učí chápať počty alebo zlomky. Tituly sú navrhnuté tak, že ich je možné využívať v reálnom vzdelávacom procese. Učitelia majú dokonca možnosť vytvoriť si špeciálne konto, ktoré umožňuje niektoré z týchto hier stiahnuť a používať zadarmo.

Numbers

Aj menšie deti, od štyroch rokov vyššie, začnú vďaka Numbers podvedome získavať základy sčítania a odčítania. Prvý titul zo série Dragonboxu vizualizuje čísla pomocou jednoduchých farebných tvorov – Noomov, ktorí predstavujú čísla od 1 po 10. Potiahnutím prsta sa dajú spájať a ich kombinácia je vždy sprevádzaná vtipnou animáciou. Keď ich prstami “pretneme”, tak ich rozdelíme. Deti sa takýmto spôsobom učia vnímať čísla pomocou tvarov, farieb a objektov s pevne stanovenou výškou.

V Numbers sa nachádza niekoľko minihier. Prvá je založená na skladaní Noomov do požadovanej výšky, respektíve počtu. V ďalšej sa zase z Noomov zostavujú puzzle. Posledným typom minihry je plošinovka, v ktorej ovládame kocku. Našou úlohou je zbierať hviezdy, lietajúce v istej výške. Dieťa musí na spodnej časti obrazovky stlačiť (prirátať) vhodné číslo, aby sa dostalo na správnu úroveň. Ovládanie angličtiny pomôže, ale hra komunikuje dostatočne jasne aj bez ovládania jazyka.

Platformy: iOS, Android

Big Numbers

V Big Numbers sa deti postupne prepracujú až k tisíckam. Hlavná mechanika je tentokrát založená na zbieraní rôznych materiálov a objektov, pomocou ktorých hráči získavajú ďalšie a ďalšie. Odmenou za zbieranie surovín je odomknutie novej časti mapy. Každá lokalita má svoj špecifický materiál. Počas zbierania materiálov deťom hra podsúva jednoduché počty. Na začiatku sú prezentované v podobe obrázkov, ktoré sa neskôr prirodzene zamenia za čísla. Dieťa sa takouto metódou približuje k reálnemu sčítavaniu a odčítavaniu.

Výhodou nie je iba učenie sa matematiky, ale aj nutnosť strategického uvažovania. Keďže surovín treba viac a viac, hráč sa musí rozhodnúť, kde ich investuje. Podobne ako v predošlej hre, komunikácia obsahu je založená hlavne na vizuálnej úrovni. Titul je určený pre deti od 6 rokov.

Platformy: iOS, Android

Algebra 5+ a Algebra 12+

Hry Algebra 5+ a 12+ sa špecificky zameriavajú na riešenie rovníc. Úloha je jednoduchá. Nádejní matematici musia odseparovať debničku na jednu stranu obrazovky, ktorá je rozdelená na dve polovice. Tie predstavujú dve strany rovnice s neznámou a debnička sa neskôr transformuje na “x”. Hra tiež nenásilne podsúva koncept kladných a záporných čísel, pričom využíva “nočné verzie” obrázkov predstavujúcich čísla.

Rovnakým spôsobom sa dieťa pomaly zoznamuje so zlomkami, rovnicami s viacerými neznámymi, faktorizáciou či substitúciou. Obe hry ponúkajú aj bonusový obsah v podobe konkrétnych príkladov, ktoré už nevyužívajú hravý vizuál hry, ale sú prezentované realistickejšie. 12+ okrem toho postupne ponúka podstatne zložitejšie príklady. Ideálne je, keď hranie sprevádza rodič, ktorý sa tak na chvíľu stane učiteľom.

Platformy: Algebra 5+ iOS,Android Algebra 12+ iOS, Android

Elements

Tento titul sa zameriava na geometriu a je pravdepodobne najkomplexnejším zo série Dragonboxu. Našou úlohou je vytvoriť armádu, pozostávajúcu z rôznych geometrických útvarov. Dieťa sa ich počas hrania učí spoznávať a hravou formou dostáva informácie o ich všemožných vlastnostiach.

hry na učenie matematiky

Zo začiatku hráč spoznáva trojuholníky, neskôr hra pridáva uhly a ich prenášanie, nechýbajú ani kružnice, lichobežníky, rovnobežníky a mnoho iného. Tento titul je síce určený pre deti od 9 rokov, ale môžeme ho pokojne vnímať ako svojský puzzle, schopný potrápiť aj starších.

Platformy: iOS, Android

Tomáš Farkaš

Tomáš vyštudoval masmediálnu komunikáciu na FMK UCM v Trnave, kde si neskôr urobil PhD. Posledných 15 rokov vyučuje na tej istej škole predmety Zvukový dizajn do digitálnych hier, Tvorba hudby do digitálnych hier a Autorské praktikum Zvuk. Je vášnivým hráčom od základnej školy, miluje field recording, sci-fi, horor, žáner RPG a všetko "Souls-like". Keby mohol, voľný čas by trávil v namodovanom Morrowinde. V súčasnosti ale najčastejšie hráva hry so svojou 8-ročnou dcérou.