Tri hry, ktoré zmenia váš pohľad na medziľudskú komunikáciu

Poďme pomocou hier hovoriť o nevyhnutnosti smrti, o nejasných hraniciach morálky a o tom, ako noví ľudia menia naše názory.

Signs of the Sojourner (Steam, GoG, Itch.io)

8+
Deti sa ocitajú v koži mladého cestovateľa, ktorý zdedil obchodík. Ich úlohou je zháňať preň nový tovar, vo farebnom komixovom svete sa preto pripoja k modernej karaváne. Na ceste stretnú množstvo postáv s ktorými musia nájsť spoločnú reč.
Stred pozornosti je teda v konverzáciách. Tie sú zobrazené ako kartová hra, nejde však o súboj, ale o pokus nadviazať “spoločnú reč”. Karty majú na sebe rôzne symboly znázorňujúce pochopenie, záujem, zvedavosť a iné. Ich postupným zoraďovaním vznikajú náväznosti (ako v domino kockách) a úspešným zavŕšením riadku sa dospieva k vzájomnému porozumeniu.
Každá ukončená konverzácia však deti donúti vymeniť si jednu kartu s druhým účastníkom diskusie. Teda podobne, ako si z konverzácií s iným ľuďmi odnášame niektoré ich názory či pocity. Hlavný hrdina sa tak môže dozvedieť o nových lokáciách či skratkách, získať pre svoj obchod nový tovar, alebo sa zbaviť kariet, ktoré mu v balíčku zavadzajú.
Rozhovory vyžadujú len základy angličtiny, tá pre dohranie nie je ani nutná. Bez znalosti cudzieho jazyka ide však len o jednoduchú zábavu s kartami.
Určite poteší, že je k dispozícii demoverzia.

O čom sa s deťmi rozprávať:
Skúste s deťmi nájsť všetky prepojenia medzi kartovou mechanikou a skutočným životom.
Ako funguje výmena kariet medzi spoluhráčmi po rozhovore? Vedia deti popísať, čo tým autor hry mohol myslieť?
Prečo používajú ľudia na jednej strane sveta iné symboly kariet, ako obyvatelia z opačnej strany? Existuje tu paralela so skutočným životom?

Plusy:
Originálna atmosféra a príbeh
Dômyselná metafora konverzácie v kartovej hre

Platformy: Nintendo Switch, Microsoft Windows, macOS, Mac OS

 

A Mortician’s Tale (Steam, Itch.io, iOS)

12+
V našej spoločnosti je rozhovor o smrti stále veľkým tabu. Niektoré hry sa témy vyrovnávania so smrťou už dotkli. My sme o nich písali, už viackrát. A Mortician’s Tale ukazuje, aké je byť človekom, ktorý pripravuje zosnulých na pohreb. Pomerne krátky herný čas (približne hodina), je naplnený najmä čítaním emailov a rozhovormi s pozostalými. V hre ide o napĺňanie inštrukcií a prejavovanie rešpektu a sústrasti.
Po hernej stránke budú deti vykonávať jednoduché chirurgické zákroky na animovaných postavičkách. Medzi iným odsávanie nahromadených telesných tekutín či vkladanie špeciálnych šošoviek, ktoré držia viečka zavreté. Hra kladie dôraz na tón, akým narába s témou. Hudba, vizuál a texty sa nesnažia vystrašiť či znechutiť – k téme pristupujú s rešpektom.
Médium počítačových hier predstavuje zaujímavú cestu ako destigmatizovať rozhovor o smrti. A Mortician’s Tale prináša zaujímavé otázky – ako napríklad či by pri narábaní s pozostatkami zosnulého mali byť rešpektované jeho vlastné inštrukcie, alebo inštrukcie pozostalých.
Angličtina je na pokročilej úrovni, bez pochopenia nosného príbehu by hra nemala zmysel.

O čom sa s deťmi rozprávať:
Ak deti téma zaujala, je na mieste hovoriť o tom, že smrť je síce smutná, ale zároveň nevyhnutná a prirodzená súčasť života.
Opýtajte sa detí, či v rámci príbehu zachytili dilemu márnice o tom, ku ktorej strane sa prikloniť v prípade, že si rodina praje niečo iné ako zosnulý. Ako by sa rozhodli deti?
Dokážu identifikovať, kedy a s kým je nevhodné sa o smrti rozprávať?

Plusy:
Perfektne spracovaná téma
Pohľad do zákulisia tabuizovanej časti našich životov
Mínusy:
Ide skôr o interaktívny príbeh, než hru, ktorá by zaujala každé dieťa

Platformy: Microsoft Windows, mac OS

 

The Red Strings Club (Steam, GoG, Microsoft Store, Switch, Itch.io)

16+
“Chceš, nech ľudí preprogramujem tak, aby nemohli spáchať samovraždu?”
“Mám z ich myslí vymazať homofóbiu a xenofóbiu?”

Red Strings Club je ťažká hra. Venuje sa závažným témam a ich potenciálnym riešeniam v budúcnosti. Má jednoduchú pixelovú grafiku, ktorá pomáha odľahčiť atmosféru a zmierňuje vyznenie niektorých scén – nepríjemný pád zo schodov, nahotu, násilie či požitie alkoholu. Futuristická zápletka zahŕňa nadnárodné korporácie, hackerov, konšpirácie a LGBT postavy. Ak považujete čokoľvek z doteraz menovaného za problém, bude lepšie, ak vaše deti počkajú do osemnástky. Ak vás to naopak zaujalo, Red Strings Club vieme prirovnať k filmom Matrix či Blade Runner (ak ste im pustili tieto filmy, zvládnu aj hru).
Základnou mechanikou sú tu rozvetvujúce sa dialógy a rôzne minihry, najčastejšie však miešanie alkoholu, ktorým jeden z hlavných hrdinov ovplyvňuje náladu hostí vo svojom bare. Je tu však možnosť skúsiť si futuristické “hrnčiarstvo”, hackovanie a sociálne inžinierstvo. Postavy interagujú pokročilou angličtinou, ktorá je pre hodnotný zážitok nutnosťou. Najsilnejším momentom po dokončení Red Strings Club je práve rozhovor o rozhodnutiach, ktoré hráči vykonali, preto odporúčame nepreskakovať sekciu “O čom sa s deťmi rozprávať”

O čom sa s deťmi rozprávať:
V hre je množstvo otázok, na ktoré nebudete vedieť odpovedať. Či už sa jedná o ťažké morálne rozhodnutia na tému sloboda vs. bezpečie, sexuálna identita či alkoholizmus. Zodpovedajte si v kontexte príbehu, čo viedlo deti (a vás) k rozhodnutiam? Ktoré momenty vás prekvapili a považujete ich za nečakané?

Plusy:
Silný príbeh a množstvo nečakaných zvratov
Výborná rovnováha medzi karikatúrnym zobrazením a ťažkými témami

Platformy: Nintendo Switch, Microsoft Windows, Linux, Mac OS

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.