Výber hier, ktoré pomôžu školákom pri učení fyziky

Pomôžeme vám zorientovať sa v širokom výbere hier, ktoré sú vhodné ako doplnok k vyučovaniu fyziky na základných a stredných školách.

Fyzika je predmet postavený na exaktnej práci s číslami. A počítače sú stroje, ktoré využívajú zákony fyziky na maximum. Preto nie je problém nájsť množstvo počítačových hier, ktoré pracujú so základnými prírodnými zákonmi.

 

Mechanika

S pohybom v nejakej podobe pracuje takmer každá hra, ale väčšina dáva prednosť efektnosti pred realizmom. Potom je tu kategória hier, ktoré pracujú s “jednoduchým” konceptom, napríklad s balistikou (vedeli ste, že balistika bola jednou z prvých disciplín, kde pomáhali počítače?), ako napríklad poulárna hra Angry Birds.

S balistikou úzko súvisí gravitácia. Asi najzaujímavejšou a zároveň najzvláštnejšou hrou zaoberajúcou sa gravitáciou je Gravity Ghost. V nej v podobe ducha poletujete medzi planétami a využívate pri tom ich príťažlivosť.

 

Milú hru o mechanike vody vyrobili aj programátory z dielne Disney. Volá sa jednoducho Where’s My Water? a hráč v nej musí vykopať správnu cestu k dažďovej vode, aby si miestny smradľavý aligátor mohol dať sprchu. Žiadna z hier nie je komplexným fyzikálnym modelom, ale ako základný vhľad do mechaniky sú nepochybne zaujímavým doplnkom pre najmenších.

Mechanika však môže byť aj skutočne komplexná, čo sa snaží dokázať hra Kerbal Space Program. Jej kvality ocenili poprední inžinieri, či známy priekopník vesmírnych letov Elon Musk. Zložité je už aj odlepiť sa s vlastnou raketou od zeme, nehovoriac o prekonaní Ciolkovského rovnice. Je zrejmé, že táto hra je vhodná hlavne pre staršie deti. Bohužiaľ aj tri roky po vydaní je pomerne drahá, čo však na druhej strane svedčí o jej popularite.

 

Fyzikálne laboratóriá a modely

Prečo nespraviť laboratórium z celého vesmíru? Povedali si tvorcovia projektu Universe Sandbox a vytvorili takmer božské ihrisko, kde tvoríte celé slnečné sústavy a sledujete, ako sa pod vplyvom fyzikálnych zákonov chovajú. Je otázne či ide ešte o hru, isté však je, že sa jedná o výnimočný zážitok, ktorý by sa do labáku nezmestil.

Oveľa prístupnejšie sú však hry, ktoré napodobňujú fyzikálne laboratóriá. Na počítači nehrozí, že by si niekto ublížil a tak experimenty môžu byť niekedy skutočne bláznivé. V aplikácii pre najmenších Simple Mashines, si deti v pár leveloch môžu vyskúšať niekoľko jednoduchých fyzikálnych zákonov, ako napríklad fungovanie kladky či tlaku.

 

O niečo komplexnejšia je hra Inventioneers, kde už s pomocou fyziky treba riešiť komplikovanejšie úlohy. Podobný, no opäť o niečo zložitejší je Contraption Maker. V poslednej dobe sa tieto hry presúvajú do 3D, ako napríklad posledný diel Crazy Mashines. Mimochodom, aj staršie hry tejto série sú zaujímavé a navyše stoja pár eur. Fantastic Corporation sa zas dá tvoriť vo virtuálnej realite.

V hre na tablety Big Bang Racing nemáte k dispozícii priamo laboratórium, ale tvoríte dráhu pre závodníkov. No a v Bad Piggies naopak staviate jednoduchý stroj, ktorý musí prejsť zložitou dráhou. V Simple Planes zas môžete modelovať nielen lietadlá, ale v podstate všetky druhy vozidiel. Poslednou hrou, ktorú z tejto bohatej kategórie odporúčame, je krásna Crayon Physics, kde si väčšinu pomôcok musíte sami nakresliť.

 

Elektronika, statika a ďalšie

Nakoniec sa pozrime na hry, ktoré pracujú s ostatnými fyzikálnymi zákonmi.

Electroquest, v ktorom je cieľom postaviť vlastné elektrické obvody a rozsvietiť žiarovku, čím sa deti naučia niečo o fungovaní a zakreslovaní elektrických obvodov.

Pomerne výraznou kategóriou sú hry o statike, obzvlášť hry ako Poly Bridge pre PC, či o niečo slabší Build a Bridge na mobil. Ako názvy napovedajú, ide o stavanie mostov. Hráč má len niekoľko pevných bodov, pár materiálov a skromný rozpočet. Keď je práca hotová, stačí most otestovať a sledovať, ako sa autá rútia či nerútia do záhuby.

A nakoniec nemôžeme zabudnúť na sériu Portal a Portal 2. Aj keď na prvý pohľad nepracuje s fyzikou výrazne, vyžaduje experimentálny prístup, ktorý v mnohom môže pripomínať práve tento vyučovací predmet. Objekty sa správajú predvídateľne na základe preddefinovaných pravidiel a hráč musí často skrátka vyskúšať, čo sa stane.

 

Fyzika je výborným predmetom na využitie hier. Nie len že ich je veľké množstvo, ale aj tém z ktorých si môžu učitelia vybrať je neúrekom. Využitie niektorej z hier môže byť skvelým spôsobom, ako sa priblížiť študentom “ich rečou”.

Tento článok vznikol v spolupráci s projektom detinanete.sk

Silvester Buček

Silvester absolvoval mediálne štúdiá na Masarykovej Univerzite. Je spoluzakľadateľom združenia MU Game studies, ktoré sa snaží vytvoriť prostredie na skúmanie nie len digitálnych hier v akademickom prostredí. Prvé hry hrával ešte na Sinclairi, dnes je verný hlavne počítaču. Video hry sú preňho relaxom a únikom a preto na nich oceňuje skôr atmosféru a zážitok, ako originalitu za každú cenu (aj keď sa to samozrejme nevylučuje).