+ Plusy
  • Hĺbka charakterov a náročná téma, žijúci svet
  • Dokumentárno-filmový štýl hry
  • Veľa námetov na rozmýšľanie a diskusiu s dieťaťom
- Mínusy
  • Malá možnosť zasahovať do deja
  • Absencia vysvetlenia základov ovládania hry (“tutoriálu”)
  • Nevhodné pre menšie deti a slabšie povahy
žánre
vek
Kde si môžete hru kúpiť
AppStore Google Play Steam Good old games Playstation Store

Zažite Iránsku revolúciu z prvej osoby v hre 1979 Revolution: Black Friday

V tejto dokumentárnej adventúre so vzdelávacími prvkami máte možnosť zažiť Iránsku islamskú revolúciu z pohľadu prvej osoby.

Keby sme sa rozhodli spraviť “dokumentárnu” hru o Nežnej revolúcii, pravdepodobne by vyzerala veľmi podobne ako 1979: Revolution, ale potenciálnym autorom by som odporučil pridať viac “herných prvkov”. Táto hra je viacej dokumentárnym interaktívnym filmom, ako plnohodnotnou hrou – vypovedá o tom aj dĺžka hry (celá sa dá dohrať za cca. 2 hodiny). Nijako to neznižuje umeleckú kvalitu alebo pridanú hodnotu hry. V hre hráte za fotografa Rezu, ktorý sa vrátil do Iránu z Nemecka práve počas rozbiehajúcej sa revolúcie. V 19-tich krátkych scénach postupne zažijete výsluch tajnou políciou, revolúciu priamo na uliciach Teheránu ale aj rodinnú drámu. Súčasťou hry sú aj scény, ktoré keď Reza odfotografuje, sprístupní sa hráčovi podrobnejší popis odfotografovanej situácie. Fotit môže protestujucich robotníkov pracujúcich v ropnom priemysle, matku s dieťaťom, ktorá stratila strechu nad hlavou, ale aj davy na ulici s rôznymi transparentmi. Hráč si môže vyberať, ako sa v rôznych situáciách zachová. Tieto voľby ale žiaľ nemajú veľký dosah na to, ako sa hra skončí, čo je škoda, je to nevyužitá príležitosť. Dávajú hre ale väčšiu hĺbku. Tvorcovia sa snažili zachovať historickú presnosť s veľkým citom pre detail. Každá scéna stojí za podrobnejšie preskúmanie.

Prínos pre dieťa:
Téma, ktorú hra spracováva, na nás môže pôsobiť cudzokrajne, exoticky, ale vo svojej podstate je to príbeh podobný našej vlastnej – Nežnej revolúcii. Deti sa vďaka nej môžu dozvedieť, ako fungovali a fungujú totalitné režimy (v Iráne nahradila jeden totalitný režim iným režimom), ako aj o tom, prečo je sloboda dôležitá. Tak isto sa dozvedia prečo je potrebné si slobodu chrániť a usilovať o ňu. Táto hra kladie vysoké nároky na rodiča – veľa sa o téme s dieťaťom rozprávať, veľa vysvetľovať a dopĺňať. Ak to ale zvládneme, dieťa sa naučí, že sloboda musí byť spojená so zodpovednosťou, a je nutné ju chrániť – lebo je veľmi ľahké o ňu prísť (tak ako sa to stalo po revolúcii v Iráne).
Čo hra rozvíja:
Nielen historické vedomosti
Hra ponúka možnosť zažiť si atmosféru revolúcie a prejsť sa po uliciach Teheránu. Pri tejto prechádzke hráč narazí aj na rôzne nepovinné miesta, ktoré môže odfotiť, čím sa mu sprístupní rozširujúci “encyklopedický” príspevok o danej udalosti.
Poznávanie iných kultúr
Je možné sa dozvedieť viac aj o kultúre, náboženstve ako aj tom, ako vyzerá sociálna interakcia v perzskej kultúre. Hráč si môže na ulici vypočuť napr. vysielanie rádia v angličtine ale aj v peržštine, tak isto aj niektoré výrazy v dialógoch sú po perzsky (s prekladom v titulkoch). Pri prechádzaní hrou je konfrontovaný s architektúrou, štýlom obliekania ale aj rôznymi transparentmi alebo nápismi na stenách.
Empatia a zodpovednosť
Hra ponúka vo veľa situáciách možnosť výberu, ktorý ovplyvňuje, čo sa stane Rezovi (hlavnej postave), ale aj ostatným postavám. Takto sa vedia deti učiť zodpovednosti, pretože ich akcie (ale aj slová, keďže zväčša ide o možnosti voľby rôznych reakcií v dialógoch) majú svoje dôsledky, niekedy aj nepríjemné. Učia sa takto empatii (s hlavným hrdinom, ktorý napr. pri nesprávnej odpovedi trpí) ale aj zodpovednosti (za následky svojich rozhodnutíi).
Námety na diskusiu:
Iné kultúry a náboženstvá
Čo nás spája spája s inými kultúrami?. Napriek odlišnej kultúre máme s Iráncami rovnakú túžbu po slobode,ktorú sme podobne ako oni prejavili počas Nežnej revolúcie. Prečo dopadla ich revolúcia inak ako naša? Môžete si spoločne s dieťaťom pozrieť aj rôzne iné materiály ako túto hru – existuje veľa kvalitných kníh (napr. Šachinšach), ale aj obrazového materiálu a článkov o tejto udalosti.
Ako by si sa rozhodoval na Rezovom mieste ty?
Skúste naštartovať predstavivosť dieťaťa tým, že sa pokúsi predstaviť si seba na Rezovom mieste. Ako by si sa zachoval v jednotlivých situáciách? Ako by so sa cítil na Rezovom mieste, keď by si bol konfrontovaný s nesúhlasom rodiny? Ako by si sa zachoval voči Rezovmu bratovi Hosseinovi? Čo môže viesť človeka k tomu, že sa začne správať ako Asadollah v úvodnej scéne hry?
Čo by sa dialo, keby Nežná revolúcia nebola nežná?
Iránska revolúcia na rozdiel od našej Nežnej revolúcie nebola nežná a mala aj svoje obete. Ako by ovplyvnilo našu revolúciu, keby sa komunisti rozhodli použiť násilie? V hre je zobrazené aj to, ako tajná polícia ubližuje Rezovi – podobné veci sa diali za minulého režimu aj u nás. Nájdite si s deťmi niektoré tieto príbehy a prečítajte si o nich. Vyhľadajte si a diskutujte o udalostiach z roku 1989 na Pekinskom námestí nebeského pokoja.

 

Počet hráčov: 1

Michal Božík

Michal Božík je psychológ, zaoberajúci sa vo svojom výskume psychologickými aspektmi hrania videohier, ako aj vzťahom medzi videohrami a vzdelávaním. Je aj autorom dokumentárneho filmu o videohrách s názvom Cesta hrdinu. Pracuje ako samostatný výskumný pracovník vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie. Pracoval ako herný dizajnér v spoločnosti Pixel Federation, predtým pôsobil v programe Teach for Slovakia ako učiteľ, kde pracoval aj na tom, ako prebudiť v deťoch motiváciu k učeniu pomocou hier a technológií. S hrami má bohaté skúsenosti.