Hry, ktoré inšpirujú budúcich architektov a urbanistov

Dnes sa venujeme počítačovým hrám, ktoré simulujú vznik a chod miest. Predstavíme si realistické, historické ale aj fantastické prístupy k urbanizmu.

Kým architektúra sa venuje estetike a funkcii jednotlivých budov, urbanizmus je širšia disciplína, ktorá sleduje usporiadanie stavieb, verejných priestranstiev a dopravy do mestských celkov. Väčšina z nás žije v mestách a obciach, ktoré sú cielene štruktúrované, ale málokto z nás si aj uvedomuje, že tieto rozhodnutia vykonávajú reálni ľudia. Počítačové hry robia verejnosti úžasnú službu v tom, že rozkrývajú proces tvorby miest a sprístupňujú ho aj menším deťom.

V simulátoroch miest sa hráči zväčša ujmú úlohy hlavného plánovača a developera v jednej osobe. Ich úlohou je navrhnúť základnú os, rozbehnúť mestské služby a uspokojiť stále rastúce nároky obyvateľov, to všetko s obmedzeným rozpočtom.

Samotný design a stavba miest prebieha väčšinou zjednodušene. Hráč nemusí podávať stavebné povolenia ani žiadať o zmeny územného plánu. Skrátka rozhodne, kde čo bude stáť a aké funkcie budú v jednotlivých častiach mesta dominantné. Vo väčšine mestských simulátorov bude hľadať rovnováhu medzi obytnými, priemyselnými, poľnohospodárskymi, rekreačnými či obchodnými funkciami. Deti tak v jednoduchosti pochopia základné funkcie mesta – ubytovať vlastných občanov, dať im možnosť práce a s rôznou mierou kvality, naplniť ich základné životné potreby.

V druhom kroku sa budú nádejní starostovia a starostky venovať mestským službám. V ideálnom svete videohier má väčšinu služieb na starosti mesto, nie pochybné spoločnosti oligarchov. Medzi základné úlohy hráčov tak patrí zabezpečiť populácii pitnú vodu, prístup k jedlu a obchodom, elektrinu, vzdelanie, zdravotnú starostlivosť ale aj policajnú a požiarnu ochranu. Do veľkej miery sa pri tom jedná o nájdenie rovnováhy v pokrytí – ak máte v meste jednu škôlku na 100 000 obyvateľov, niekde robíte chybu. Deti tak hrou lepšie porozumejú úlohám mesta (a štátu) a prečo je občas tak ťažké ich napĺňať.

Samostatným bodom je doprava. V komplexnejších simulátoroch sa deti naučia, aké ťažké je pokryť celé mesto rozumnou sieťou verejnej dopravy a nezbankrotovať. Vyskúšajú si plánovanie zástaviek, celých liniek, ale napríklad aj hĺbenie zastávok metra či presúvanie križovatiek. Zažijú si dopad zápchy na ekonomiku mesta aj na spokojnosť jeho obyvateľov. Pochopia rozmery investícií do infraštruktúry a z toho vyplývajúcu dôležitosť ich efektivity.

Najpopulárnejším simulátorom urbanizmu je v súčasnosti hra Cities: Skylines. Okrem vyššie popísaného kladie dôraz aj na rekreáciu, zelené technológie či zábavu. Ponúka tak možnosť vytvoriť a spravovať vlastné chránené mestské parky a rezervácie, prejsť na ekologický spôsob správy mesta čističkami odpadových vôd a elektro-autobusmi, či dokonca organizovať vlastné športové podujatia domáceho mestského tímu. Kúpou tejto hry a jej rozšírení určite nespravíte chybu, pretože sa naozaj jedná o doposiaľ najdetailnejší simulátor fungovania mesta.

Pre tých, ktorých zaujíma antický Rím, je ideálna staršia hra Caesar 3. V úlohe senátora zriaďujete nové rímske osídlenia za historicky a geograficky presných okolností. K manažmentu mesta sa pridávajú stále rastúce požiadavky patríciov na luxusné tovary z ďalekých krajín a tak začínate menežovať aj zahraničný obchod. Vzhľadom na dejepisné zasadenie je veľký dôraz kladený na potravinovú sebestačnosť a vojenskú bezpečnosť. Preto sa občas okrem primátora stávate aj veliteľom obranných síl. Pridanou hodnotou je relatívna historická presnosť, takže hráči sa popri hraní čosi naučia aj o náboženstve, kultúre či dokonca jazyku a architektúre antickej Rímskej ríše.

Na inú úroveň tému posúva vedecko-fantastická hra Frostpunk. Jedná sa o manažment mesta v postapokalyptickom svete globálneho ochladzovania. Hra síce deťom neobjasní všetky okolnosti reálneho urbanizmu, je však metaforou politických pnutí v dnešnej spoločnosti. Popri spravovaní zdrojov potrebných na prežitie a zabezpečovania základnej zdravotnej starostlivosti hráči prijímajú zákonné vyhlášky, ktoré priamo formujú fungovanie spoločnosti. Budú tiež postavení pred ťažké morálne rozhodnutia – napríklad či bezproblémovo fungovať v izolovanej spoločnosti, alebo sa otvoriť ľuďom zvonka, hľadajúcim bezpečie pred istou smrťou. Tvrdé rozhodnutie, ktoré si každý môže vyskúšať na vlastnej koži. Frostpunk je hra s temným, ale o to aktuálnejším obsahom a okrem mestského manažmentu deti prinúti sa zamyslieť.

Hry, ktoré sa k ľuďom dostanú v detstve, ich vedia podprahovo ovplyvniť aj ako dospelých. Voľbou kvalitných titulov môžeme dať našim deťom podnety k tomu, aby boli zvedavé, skúmajúce a snažili sa rozumieť svetu v celej jeho zložitosti. Budeme radi, ak vás tento článok inšpiruje k voľbe podnetných videohier. A ešte radšej, ak budú mať budúci slovenskí primátori a primátorky živé skúsenosti s jedným z odporúčaných titulov.

Teodor Kuhn

Teodor sa venuje štúdiu príbehov vo všetkých podobách. Má rád funkčné veci a dobrých ľudí.