Manažovanie je často o kreativite. Podnietiť ju vedia aj niektoré hry

Dnes nie je problém nájsť takmer ľubovoľnú tému, ktorú môžu hry simulovať. V tejto kategórii je hráč spravidla v roli správcu, starostu, alebo manažéra.

témy

Hranie je v podstate súbor problémov, ktoré musíme riešiť. Pracujeme s obmedzenými zdrojmi, prekonávame prekážky. V dobrých tituloch vieme identifikovať, kde sme spravili chybu a skúsiť ju pri opakovaní napraviť.

Riešenie navyše často vyžaduje kreatívny prístup. Tvoríme vlastné postavy, svety a príbehy. Hry môžu byť pieskoviskom, na ktorom máme právo beztrestne experimentovať a skúšať hranice. Niektoré hry ale majú kreativitu ako hlavnú náplň a rozvíjajú tak takzvanú manažérsku kreativitu.

Tvoriví starostovia a starostky

Vrcholom žánru je určite titul Cities: Skylines, ktorý sa zameriava na výstavbu mesta. Cieľom je budovať prosperujúcu samosprávu so všetkými službami a spokojným obyvateľstvom. Malá dedina na začiatku má ale úplne iné potreby ako pulzujúce veľkomesto, a tak je potrebná nielen kreativita, ale aj plánovanie. Vývojári stále pridávajú nový obsah, no aj základná hra dokáže začiatočníkom poskytnúť množstvo zmysluplnej zábavy.

Jednoduchšou variantou prístupnou aj pre menšie deti je Tiny Tower, v ktorej treba spravovať a rozvíjať iba jednu budovu. Naopak príbuzným titulom pre každú generáciu sú Islanders. Oddychová hra, pri ktorej staviame mesto podľa veľmi špecifických pravidiel.

Sídla však nemusia byť len moderné. Klasické série ako Caesar či Pharaoh, alebo modernejšie hry, napríklad Settlement Survival či Banished, a v podstate väčšina, ktorých cieľom je vybudovať antické či stredoveké mesto, poskytujú množstvo priestoru na kreatívne riešenie problémov.

Správcovia a správkyne plní nápadov

Na rozdiel od miest, zábavné parky nemajú jednoznačného favorita. Môže to byť spôsobené tým, že táto téma je pestro pokrytá. Samozrejme, v tomto žánri existujú lunaparky (Planet Coaster) a zoologické záhrady (Planet Zoo), no samostatnou kategóriou by mohli byť aj obľúbené dinosaury (Jurassic World: Evolution). Všetky tieto hry fungujú na podobnej logike. Hráč preberá úlohu správcu parku, buduje atrakcie, služby a prostredie.

Z hľadiska kreativity jednoznačne dominuje Planet Coaster. Deti tu môžu stavať vlastné atrakcie, pričom niektorí hráči vytvorili napríklad z horských dráh priam umelecké diela. Parky zamerané na zvieratá, či už skutočné, alebo fiktívne, majú aj pridanú hodnotu v podobe vzdelávania sa o faune a flóre.

Posledná veľká kategória sú inštitúcie. Platí, že typ inštitúcie sa často dozvieme priamo z názvu ako v hrách Two Point Hospital, Prison Architect či Surviving Mars a podobne. Aj keď možno tieto hry stále považovať za kreatívne, z ich špecializovanej povahy vyplýva, že možnosti na riešenie problémov nie sú také široké.

Silvester Buček

Silvester absolvoval mediálne štúdiá na Masarykovej Univerzite. Je spoluzakľadateľom združenia MU Game studies, ktoré sa snaží vytvoriť prostredie na skúmanie nie len digitálnych hier v akademickom prostredí. Prvé hry hrával ešte na Sinclairi, dnes je verný hlavne počítaču. Video hry sú preňho relaxom a únikom a preto na nich oceňuje skôr atmosféru a zážitok, ako originalitu za každú cenu (aj keď sa to samozrejme nevylučuje).