OpenGate tento rok otvoril tému vzdelávania a hier

Podujatie priblížilo zaujímavé projekty najväčších talentov Open Labu. Tohtoročná séria podujatí bola doplnená o panelové diskusie a zaujímavé prednášky.

V úvode podujatia predstavili svoje projekty práve absolventi OpenLabu, ako napríklad sci- fi Mars Tower Defense 3000, Deluxe Galaga, Packman a Togue Runner. Študenti hovorili o tom, ako hru vytvárali po programátorskej, grafickej i game dizajnérskej stránke.

Edukácia hier verzus hravé vzdelávanie

Prvá panelová diskusia sa dotkla témy samotnej edukácie vo vzdelávaní digitálnych hier u nás. “Výroba hier je výborný nástroj vo vzdelávaní bez ohľadu na to, či sa tomu budeme venovať v budúcnosti,” skonštatovala jedna z panelistiek Tátiana Zacharovská. Do debaty sa zapojili aj Andrej Golovkov z PowerPlay Studia, Ján Kožlej z Hemisféry a tiež psychológ Michal Božík. Ten nadviazal na tému prvej panelovej diskusie a spolu s Veronikou Golianovou (Impact Games) a Denisou Močkovou (Slovakaid) priblížili problematiku vzdelávacieho potenciálu hier. “Vývojárom možno chýba odvaha vytvárať vzdelávacie hry vo väčšej miere,” uzatvoril diskusiu Božík.

Čo je nové na Slovensku

Nad budúcnosťou vzdelávania v hernom priemysle sa zamysleli vo svojej prednáške Ján Kožlej a Roman Vizváry. Kožlej opísal všetky aktivity týkajúce sa Hemisféry, ktorá sa okrem iného momentálne zaoberá rozširovaním svojich aktivít po celom Slovensku aj ich neustálym zlepšovaním. Spolupracujú aj na projekte School Games. Ten vychádzajúca zo štruktúr Butterfly Effectu. Práve o tom porozprával Roman Vizváry, ktorý v prednáške tematicky nadviazal aj praktickou ukážkou hry Bunky v akcii (Butterfly Effect). Ilustroval tak, na akých projektoch bude School Games pracovať.

Ďalšiu vzdelávaciu hru s názvom Pamoja: Za bezpečný úsvit predstavili Impact Games. Hra určená pre stredoškolákov. Ide o mobilnú edukatívnu hru o ceste za bezpečným spolunažívaním ľudí a slonov v africkom buši.​​​​​​​​ Vďaka hre sa študenti prenesú do príbehu kenskej študentky Nyah a zistia, aký vplyv budú mať rozhodnutia na blahobyt komunity.​​​​​​​​​​​​​​​​

Verejné podujatie na tému Digitálne hry a technológie vo vzdelávaní organizovali vo štvrtok 9.júna 2022 Butterfly Effect v spolupráci s OpenLab-om. Celý záznam si môžete pozrieť tu:

Organizácia OpenLab sa venuje vzdelávaniu v technologických smeroch na odborných stredných školách, kde nastavuje nový štandard formálneho vzdelávania. Funguje na metódach open source a demokratickej spoločnosti. Cieľom OpenLabu je udržať talenty v technologických oblastiach doma, pretože veria, že otvorený prístup a kvalitné vzdelanie sú základom úspechu jednotlivca, ako aj prosperujúcej spoločnosti.

Butterfly Effect sa štyri roky venoval rozvoju praktického vzdelávania pre multidisciplinárne tímy so zameraním na učenie vývoja hier a vývoja aplikácií. Ich kurzami prešlo 300+ účastníkov (~150 v 5-mesačných kurzoch; ~150+ v krátkych mesačných kurzoch) a vzniklo viac než 20 študentských aplikácií a hier.

Magdaléna Švecová

Magda vyučuje etiku digitálnych hier a hernú žurnalistiku na FMK UCM v Trnave. Popri tom vedie na škole Katedru digitálnych hier a organizuje herný festival UniCon. Prvé hry hrávala na žltých kazetkách, teraz najviac inklinuje k adventúram a pravidelne skúša mobilné hry.