Automatizujte alchymistické procesy v logickom hlavolame Opus Magnum
Hypnotizoval vás niekedy pohľad na šikovný výrobný proces v továrni? V tom prípade vás zaujmú aj nekonečné konštrukčné pohyby v logickej hre Opus Magnum.
Hráči sa stávajú alchymistami. Ich úlohou je dômyselne konštruovať zariadenia, ktoré zautomatizujú proces výroby zadaného materiálu . Dá sa povedať, že stroje v skutočnosti presúvajú a spájajú rôzne atómy do molekulárnych sústav. Avšak, pre zjednodušenie témy sa autori hry pravdepodobne rozhodli umiestniť ju z prostredia chémie do sveta alchýmie. Spájajú sa tu preto prvky základných elementov ako oheň alebo vzduch, s neutrálnymi prvkami či kovmi.
Každá úroveň hlavolamu pozostáva zo zadaných činidiel a výsledných produktov. Hráči najprv umiestňujú na plochu rôzne robotické ruky a pohyblivé pásy a v inej časti obrazovky programujú ich vzájomný pohyb. Spustenie výrobného procesu potom vyzerá ako hodinový strojček.
Neexistuje iba jedno správne riešenie a práve táto charakteristika je na hre najzaujímavejšia. Po každom úspešnom ukončení úrovne sa zobrazia štatistiky ostatných hráčov. Je možné s nimi súperiť na troch poliach: o najrýchlejší, najlacnejší alebo plochou najmenší výrobný proces.
Úrovne sú prepletené rozhovormi hlavných postáv, ktoré dodávajú vysvetlenie a motiváciu riešiť ďalšie zadania. Zápletke príbehu síce nebudú rozumieť deti pod desať rokov, ale nie je to prekážka pre zvyšok hry. Spomenie sa tu v náznakoch napríklad, že hradný alchymista vytvára elixír vytrvalosti pre princa na rande, no ďalej sa hra už k veciam nevyjadruje. |
Taktiež sa v pozadí príbehu odohráva konflikt dvoch aristokratických rodov vyžadujúci rôzne zápalné zbrane a tvorbu silnejšej ocele pre zbroj, no žiadne explicitné násilie sa neobjaví. Samotná náplň hry je skôr pre trpezlivé a hĺbavé povahy. Výhodou však je, že sa k riešeniu dá dostať kreatívne a na nekonečne veľa spôsobov. |
Pomedzi príbeh a hlavolamy je tu ešte skrytá abstraktná logická mini-hra s názvom Sigmar’s Garden, tá by dokonca kvalitatívne stačila aj na samostatnú malú (pravdepodobne mobilnú) hru. Opus Magnum má teda naozaj veľa obsahu, ktorý tak skoro neomrzí. Bonusom je, že v rámci obchodu Steam existuje možnosť si do hry vkladať aj komunitou vytvorené úrovne. |
Kreatívny prístup k riešeniu problémov | Úrovne majú vždy zadanie a požadované riešenie. Avšak žiadne iné obmedzenia času, či možností použitého technického vybavenia. Hra sa tak stáva mechanickým “pieskoviskom”. |
Logické uvažovanie | Vyriešiť problém prvýkrát je len jedným z mnohých krokov, ktoré sa hráčom ponúkajú. Štatistiky riešení na internete ich však donútia sa vrátiť a ešte dômyselnejšie premyslieť rýchlosť/cenu alebo plochu s ktorou mechanické ramená fungujú. |
Základy programovania | Ide síce len o úplne jednoduché príkazy ako posuň rameno do strany, otoč chytený predmet o deveťdesiat stupňov a podobne. Ale pre mladšie ročníky môže byť Opus Magnum vhodným úvodom do sveta programovania. |
Krása symetrie a nekonečna | Opýtajte sa detí, či je pre nich symetria pohybov v hre alebo mimo nej príjemná na pohľad. Dokážu samé prirovnať manévrovanie strojov k tancu? Kde inde v prírode či ľudskom chovaní vedia nájsť symetriu pohybov? |
Zadávanie inštrukcií | Stretli sa deti pri hraní so situáciou, kedy nesprávne zadali príkazy mechanickým rukám a ich výrobná linka zlyhala? Porozprávajte sa o zmysle frázy “zlyhal ľudský faktor” alebo “ľudská chyba”, počuli už niekedy podobné výrazy? |
Alchýmia | Kto boli achymisti? Vedia deti určiť, aká moderná veda z časti naviazala na ich tradíciu skúmania látok a ich premenu na iné hmoty? |
Počet hráčov: 1