+ Plusy
  • strategická hĺbka - hráč musí pri hre stále rozmýšlať, aký bude jeho ďalší krok
  • veľmi detailné spracovanie najstaršej histórie Egypta
  • znovuhrateľnosť - hra sa dá prejsť za cca 3-4 hodiny a je zábavná aj na druhýkrát
- Mínusy
  • náročná angličtina môže niektoré deti odradiť (dostupná je však aj česká lokalizácia)
  • obtiažnosť - niektoré skúšky, ktoré hráča čakajú sú náročné aj pri ďalších pokusoch
vek
Kde si môžete hru kúpiť
AppStore Google Play Steam Good old games

Vybudujte z malého kmeňa mocnú ríšu v hre Predynastic Egypt

Predynastic Egypt je stratégia zasadená do historických reálií, ktorá dáva dôraz na rozhodovanie a správne manažovanie dostupných zdrojov.

Predynastic Egypt mapuje historický vznik Egypta – od kmeňa lovcov a zberačov žijúceho pri brehoch Nílu, až po zjednotené Egyptské kráľovstvo. V tejto strategickej hre je alfou a omegou rozhodovanie, ktorý z večne nedostatkových zdrojov uprednostníte. K dispozícii je obmedzené množstvo robotníkov a obrovské množstvo úloh – zbierať jedlo, budovať polia a domy, zvyšovať kultúrnu úroveň, trénovať armádu, či uctievať množstvo Egyptských bohov. Samozrejme, žiť na úzkom páse zeme medzi nevyspytateľnou riekou a smrtonosnou púšťou nie je idylka. Medzi menšie prekážky patrí napríklad náhle sucho (znížená produkcia potravín), medzi tie väčšie zase tzv. skúšky (trials). Hráči sú na ne upozornení niekoľko ťahov dopredu, a tak majú čas sa pripraviť. Keď sa skúška objaví (v podobe reálnej históriou inšpirovanej udalosti), hráč musí vynaložiť všetko úsilie, aby ju zvládol čo najrýchlejšie a čo najlepšie. Toto napätie drží hráča neustále v strehu, pre niektorých ale môže byť hra frustrujúca a náročná. Ide o jedinú slabinu hry, ak sa ale nenecháte odradiť, čaká vás krátke, ale o to intenzívnejšie dobrodružstvo. Hra má aj vydarené pokračovanie, rozoberajúce obdobie starého kráľovstva.

Prínos pre dieťa:
Hra je veľmi dobre vybudovaná a tak hráča postupne učí, ako fungujú jednotlivé mechaniky – ani sa nenazdáte a vaše dieťa bude žonglovať s dovtedy neznámymi zdrojmi ako pravý stratég. Hra pracuje s historickým kontextom, ktorý však nie je iba dodatkom, ale integrálnou súčasťou hry a má svoje funkčné opodstatnenie. Fakty tak nie sú iba čímsi, čo sa dieťa môže popri hre naučiť, ale predstavujú funkčný herný prvok. Jeho pochopenie umožní dieťaťu zažiť pocit úspechu z dobrého rozhodnutia a následnej odmeny, alebo “aha” moment pri nesprávnom rozhodnutí a následnom negatívnom dôsledku v hre.
Čo hra rozvíja:
Rozhodovanie a strategické premýšľanie
Celý dizajn hry je postavený na správnom rozhodovaní, plánovaní a manažmente zdrojov. Táto zručnosť je užitočná vo všetkých oblastiach života. Rodič dieťaťu vysvetlí, že veľmi podobne funguje aj menežment rodinných financií alebo vlastného (obmedzeného) času.
Vedomosti z histórie
Hra naozaj podrobne (ale nie vyčerpávajúco) mapuje celé obdobie od roku 5000 p.n.l. až po zjednotenie Egypta. Vysvetľuje, ako sa rozvíjala kultúra, technológia, politika, náboženstvo, ale napr. aj to, aký vplyv má životné prostredie na fungovanie ľudského spoločenstva.
Zvládanie frustrácie
Hra je ťažká a neodpúšťa chyby – často dá hráčovi pocítiť zlé rozhodnutie. Pre dieťa to môže byť frustrujúce – v tomto bode nastupuje rola rodiča, ktorý mu musí vysvetliť, že moment chyby a následného poučenia je jeden z najcennejších. Keď si dieťa osvojí takéto nastavenie mysle, naučí sa vnímať situácie nie ako frustrujúce, ale ako rozvíjajúce.
Námety na diskusiu:
Moc a zodpovednosť
Rozprávajte sa o tom, aké náročné je robiť rozhodnutia, keď ste v pozícii toho, kto má moc. Pri nesprávnych rozhodnutiach v hre vysvetlite deťom, čo znamená zodpovednosť v praxi – že ak sa vládca zle rozhodne, doplatí na to on, aj jeho ľudia.
Život v minulosti vs. súčasnosť
Hra ponúka detailný pohľad na život v praveku / staroveku, viete sa rozprávať o tom, aké problémy museli riešiť ľudia v minulosti a aké riešime dnes. Skúste si s deťmi tieto problémy “pomiešať” – porozprávajte sa o tom, ako by ste praveké problémy riešili dnes a naopak.
Diplomacia vs. vojna
V hre môžete s cudzími kmeňmi interagovať rôznymi spôsobmi – s väčšinou priateľsky, iným sa ubránite iba silou. Porozprávajte sa s deťmi o tom, prečo je dôležité sa správať k druhým priateľsky a kedy je naopak potrebné ukázať silu.

Počet hráčov: 1

Michal Božík

Michal Božík je psychológ, zaoberajúci sa vo svojom výskume psychologickými aspektmi hrania videohier, ako aj vzťahom medzi videohrami a vzdelávaním. Je aj autorom dokumentárneho filmu o videohrách s názvom Cesta hrdinu. Pracuje ako samostatný výskumný pracovník vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie. Pracoval ako herný dizajnér v spoločnosti Pixel Federation, predtým pôsobil v programe Teach for Slovakia ako učiteľ, kde pracoval aj na tom, ako prebudiť v deťoch motiváciu k učeniu pomocou hier a technológií. S hrami má bohaté skúsenosti.