Počítačové hry hrajú prakticky všetci školáci a aj štyria z piatich rodičov. Spolu si zahrá len polovica rodín

Deväť z desiatich školákov hrá digitálne hry každý deň. Pustite hry do obývačky, dostanete sa k deťom bližšie, radí psychológ Michal Božík.

Ako tiež vyplýva z online prieskumu, ktorý v lete na platforme Instant Research medzi piatimi stovkami rodín vykonal výrobca herných periférií HyperX, len necelé 2 % detí má počítačové hry úplne zakázané. „Vidím rád, že rodičia nezakazujú počítačové hry paušálne, ale premýšľajú nad tým, ku ktorým hrám deti pustia,“ komentuje výsledky psychológ Michal Božík z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave. Aj ďalšie výsledky ukazujú, že rodičia berú videohry ako súčasť detského sveta, do ktorého sa tiež radi pozrú.

Rodičia už deti od počítačov a hier neodháňajú. Pre skoro polovicu rodičov, ktorí s deťmi hrajú, je to ďalší spôsob, ako spolu tráviť čas, 38 % baví rovnaké hry, pätina rodičov ho berie ako sondu do života svojho dieťaťa. Neznamená to, že by rezignovali na rodičovský dohľad.

Ako zodpovedali v prieskume, považujú hry za súčasť dnešného detstva, oceňujú, že sa tým deti učia ovládať počítač a berú hranie ako odpočinok. Na druhej strane si ale uvedomujú, že sa deti kvôli počítačom málo hýbu a odvádzajú ich od povinností.

„Rodičmi už sa stala generácia, ktorá berie počítačové hry ako súčasť života a ocenia aj ich edukatívnu funkciu,“ dopĺňa Michal Božík. „Všeobecne je interaktivita pravdepodobne najdôležitejším prvkom, ktorý odlišuje videohry od ostatných médií. Napríklad videohrou sa dá najlepšie učiť tie veci, kde je nutný zážitok: rôzne silné morálne alebo emocionálne príbehy ako ich poznáme napríklad z dejepisu.“ Je vidieť, že rodičia už sú generácie, ktoré s počítačovými hrami vyrástli. Ostatne len pätina rodičov počítačové hry vôbec nehrá (22% mamičiek, 17% oteckov).

Deti hrajú denne

Drvivú väčšinu školákov nájdete pri počítači alebo tablete každý deň, pätina detí dokonca hraním strávi denne viac ako dve hodiny. 8 % detí má na túto aktivitu vyhradený víkend. Pritom len dve tretiny rodičov zaujíma, čo si dieťa na telefón alebo počítač sťahuje, aké hry hrá. Obmedzujú aj to, kde sa deti hrajú  väčšina detí hrá hry v izbičke, len 2 % to môže robiť v škole, 6 % na toalete.

„Rodičia najmä menších detí by mali zvážiť, či by nebolo lepšie, aby deti hrali v spoločných priestoroch. Dôvodov je niekoľko. Po prvé preto, aby im rodičia mohli poradiť, tiež aby deti videli, že spoločná hra môže byť zábavná alebo že sa môže odohrávať v spoločnom priestore. A v neposlednej rade, aby mal rodič prehľad a istotu, že dieťa nehrá niečo, čo je pre neho nevhodné. Okrem toho sa rodič môže dozvedieť mnoho o správaní dieťaťa a môže tomu prispôsobiť diskusiu s dieťaťom, stanoviť pravidlá,“ odporúča Michal Božík.

Ako na to?

Spoločné hranie, aj keď ide o počítačové hry, môže byť cesta do detskej duše. Chápe to tak pätina rodičov. A skoro polovica rodičov s dieťaťom hrá, najčastejšie s tými najmladšími, ale nevzdávame to ani so školákmi a teenagermi. Štvrtina rodičov si nájde chvíľku každý deň,  37 % sa s deťmi zahrá aspoň cez víkend, niekoľkokrát týždenne ďalších 14 %.

Najradšej hrajú budovateľské hry ako Minecraft a Farming Simulator. Prekvapivo na druhom mieste sú akčné hry, silne zastúpená je komunita World of Tanks a World of Warships. Na treťom mieste to sú vedľa seba RPG (hry na hrdinov), športové (NHL, FIFA…) a hry vedomostné (často boli menované hry ČT Déčko).

Ako na spoločné hranie radí aj Mikoláš Tuček, dlhoročný šéfredaktor časopisu Score, bývalý moderátor programu RE-PLAY a hlavne otec rodiny: „Čas strávený s deťmi považujem za ten najlepší, ale mal by to byť tzv. quality time – teda nie, že vedľa seba sedíte na gauči a každý si riešia na mobile svoje, ale skutočne niečo robíte dohromady. Pre súčasnú generáciu môžu byť takým konektorom, samozrejme aj počítačové hry, a aj keď to možno bude chcieť zo začiatku menšiu trpezlivosť (z oboch strán), rozhodne je to jedna z tých dobrých ciest a odporúčam skúsiť.“

Pätina rodičov využíva niektorú z aplikácií na rodičovskú kontrolu, ale Michal Božík upozorňuje, že podľa najnovších výskumov sú aplikácie funkčné u mladších detí, naopak u tínedžerov sú kontraproduktívne. 22 % schvaľuje sťahované hry, presne tento prístup Michal Božík odporúča: „Najlepšie je, ak rodičia vyberajú hru spoločne s dieťaťom.“ Štvrtina rodičov ich sama vyberá, tretina rodičov si dáva pozor na to, kde a kedy dieťa hry hrá (aby nehralo v škole alebo po nociach).

18 % rodičov stanovilo deťom časový strop a 54 % rodičov sa preto o hrách s dieťaťom rozpráva, 15 % sa tohto sveta bojí, neorientuje sa v ňom, 5 % sa s dieťaťom radí a 7 % sa nerozpráva o hraní vôbec. A prečo rodičia neinklinujú k tejto aktivite? 36 % na to nemá čas, 35 % jednoducho detské hry nebavia, 30 % je to strata času. 21 % počítačové hry nebavia. Len 2 % sa bojí strápniť, 11 % rodičov k tomu nepustia ich deti.

(Tlačová správa)

O HyperX

Už 20 rokov je poslaním spoločnosti HyperX vyvíjať herné riešenie pre všetky typy hráčov a spoločnosť je trvalo uznávaná za poskytovanie produktov, ktoré poskytujú vynikajúce pohodlie, estetiku, výkon a spoľahlivosť. Pod heslom VŠETCI SME HRÁČI si herné headsety, klávesnice, myši, USB mikrofóny a príslušenstvo pre konzoly HyperX vyberajú ako bežní hráči, tak aj slávni ambasádori, profesionálni hráči, technickí nadšenci a overclockeri po celom svete, pretože spĺňajú najprísnejšie špecifikácie produktov a sú vyrobené z najlepších komponentov vo svojej triede. Ďalšia informácie nájdete na adrese www.hyperxgaming.com.

O spoločnosti HP

HP Inc. je technologická spoločnosť, ktorá verí, že aj jeden mimoriadny nápad má silu zmeniť svet. Jej portfólio produktov a služieb v oblastiach osobných počítačov, tlačiarní a riešení pre 3D tlač pomáha tieto myšlienky realizovať. Viac informácií o HP Inc. nájdete na www.hp.com.

Magdaléna Švecová

Magda vyučuje etiku digitálnych hier a hernú žurnalistiku na FMK UCM v Trnave. Popri tom vedie na škole Katedru digitálnych hier a organizuje herný festival UniCon. Prvé hry hrávala na žltých kazetkách, teraz najviac inklinuje k adventúram a pravidelne skúša mobilné hry.