Construct 2 umožní deťom vytvoriť hry bez znalosti programovania

Chceli by ste ste vaše deti oboznámiť s programovaním, ale neviete odkiaľ začať ? V tom prípade pokračujte v čítaní, článok je presne pre vás.

Programovanie je v súčasnosti jedna z najžiadanejších zručností a preto je dobré začať sa jej venovať už od skorého veku. Našťastie existuje veľké množstvo skvelých programov, ktoré dokážu oboznámiť deti so základmi programátorskej logiky – a to priamo pri tvorbe digitálnych hier. Jeden z takých užitočných programov v ktorom sa dajú vytvárať hry je Construct 2. Tento softvér je ideálne určený pre deti od 10-11 rokov, ale tí šikovnejší, ktorí si na to trúfajú môžu začať aj v skoršom veku. 

Aké možnosti Construct 2 ponúka ?

 V prvom rade nie je zameraný na programovanie v konkrétnom jazyku. Je založený na báze tzv. vizuálneho skriptovania. To znamená, že program má už predpripravené funkcie, s ktorými sa dieťa najprv musí oboznámiť, aby vedelo na čo sa používajú. Následne ich už len spája a kombinuje s inými funkciami podľa toho aký typ hry chce vytvoriť.

Aké typy hier sa dajú tvoriť ?

Ide o softvér, ktorý je zameraný výlučne na 2D rozmery. To znamená, že sa tu pracuje len s dvoma súradnicami – a to X a Y. Pre lepšiu predstavu môžeme spomenúť veľmi známy titul Super Mario Bros. Ten je napríklad tiež vytvorený len v dvojrozmernej rovine X a Y. Znamená to teda, že tento softvér je ideálny predovšetkým na skákačky, strieľačky, ale dajú sa v ňom naprogramovať aj tower defense hry alebo závodné hry. Taktiež i hry na hrdinov, v ktorých si môžeme vytvoriť postavu ktorej dáme rôzne vlastnosti  ( napríklad silu alebo obratnosť) a následne ich vylepšujeme zdolávaním prekážok. 

Programovací kód sa píše do tzv. „event sheetu“ kde si dieťa vkladá jednotlivé udalosti. Vďaka ním dáva funkcionalitu objektom – napr. postavám alebo budovám, skrátka všetkým predmetom, ktoré sa náš začínajúci programátor rozhodne vytvoriť a vdýchnuť im “život” alebo nejakú hernú funkciu. Tieto objekty si vie nakresliť aj v samotnom Constructe, ale v tomto prípade sú možnosti kreslenia pomerne obmedzené. Je možné si ich nakresliť aj v inom programe a následne ich “vložiť” do Constructu. Je tu taktiež možnosť do neho nahrať animácie a neskôr ich vlastnosti naprogramovať. 

V rámci programovania sa dieťa zoznámi so základnými pojmami, akými sú premenné a ich rôzne typy. Veľkou výhodou, ktorú tento softvér ponúka sú tzv. „behaviours“, alebo správania. Tie určujú ako sa daný objekt bude chovať, čo vie ušetriť kopec manuálnej práce. Dieťa je schopné dať postave správanie, ktoré sa nazýva „platform“ Vďaka tomu sa postave automaticky pridá niekoľko štandardných funkcií, určených pre pohyb po plošinách, akými sú napríklad gravitácia, pohyb do strán, skok, rýchlosť chôdze a pod. Prípadne ak si dieťa vytvorí objekt ktorý má predstavovať stenu, tak jej zas môže nastaviť správanie  „solid“, ktoré spôsobí, že hráč, jeho postava a ostatné objekty nebudú môcť cez ňu prechádzať. 

Je Construct 2 pre moje dieťa?

Construct je voľne stiahnuteľný softvér, ale má aj platenú verziu. Verzia zdarma má samozrejme svoje limity a obmedzenia. Jednou z najväčších nevýhod je, že nie je možné vložiť viac ako  sto hore zmienených “eventov”, takže v prípade, že ich bude hra vyžadovať viac, je nutné kúpiť plnú verziu.

Ako program, ktorý deťom otvára bránu k základom programátorskej logiky je Construct ideálnou voľbou. Je jednoduchý na použitie a pochopenie, má prehľadné užívateľské rozhranie a dajú sa na ňom vytvoriť skutočne vynikajúce hry. Ak by ste chceli vedieť čo všetko v ňom dokáže šikovný programátor vykúzliť, neváhajte si pozrieť toto video.  V prípade, že by ste mali záujem program vyskúšať, môžete tak spraviť cez ich oficiálnu stránku.

Construct však nie je jediným nástrojom, ktorý sa venuje podobnej oblasti. V skutočnosti ich existuje nemalé množstvo. Ak by ste sa rozhodli siahnuť po rôznych alternatívach, môžete si prečítať aj náš článok o Najlepších vzdelávacích hrách a vybrať si takú aplikáciu, ktorá sa vám zdá najideálnejšia a najzrozumiteľnejšia pre vaše dieťa. V prípade, že by ste nevedeli odkiaľ začať v rámci programovania, tak na Slovensku už niekoľko rokov prebieha obľúbený krúžok Gamecraft, ktorý iniciuje občianske združenie Hemisféra. Ak sa chcete o tomto ale aj iných krúžkoch dozvedieť viac, prečítajte si náš článok o Najlepších počítačových krúžkoch pre mladých školákov.

Jakub Ondriáš

Volám sa Jakub a som študentom odboru Teória digitálnych hier na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Videohry sú už odmalička mojou veľkou vášnou a v poslednej dobe sa venujem aj ich tvorbe. Vyhľadávam predovšetkým tituly s dobrým príbehom a zábavnou hrateľnosťou. Hry považujem za novodobé umelecké médium ktoré dokáže rozprávať príbehy unikátnym spôsobom tak, ako to nedokáže žiadne iné médium.