Pátrajte po nepríjemnej minulosti Československa v hre Svoboda 1945
V malej dedinke na hraniciach s Nemeckom sa nachádza škola s takmer zabudnutou históriou. Je len na vás, či ju zbúrajú, alebo vyhlásia za pamiatku.
Svoboda 1945 sa prvým pohľadom podobá na predošlú hru od rovnakých vývojárov s názvom Attentat 1942. Ocitáte sa tu pred veľkým rozhodnutím- či vyhlásiť miestnu školu za historickú pamiatku, alebo ju nechať zbúrať a pochovať s ňou nepríjemné spomienky. Tomuto verdiktu predchádza návšteva obyvateľov obce a postupné skladanie mozaiky toho, ako sa udalosti na tomto mieste odohrali. Titul je adventúra v ktorej sa vyskytnú nahraté rozhovory s hercami, inšpirované skutočnými príbehmi. História nebude predkladaná ako dobrá alebo zlá a deti si vypočujú odlišné dojmy a názory na rôzne udalosti. Popri interakcii s hercami si tiež vyskúšajú minihry, napríklad ako prebiehala kolektivizácia statkov, ako sa vyvolávali fotografie či dobovú krčmovú hru “oko”.
Na titule vývojári pracovali s Karlovou univerzitou v Prahe. Historické fotografie sa striedajú s komiksovým rozprávaním a dobovým filmovým záznamom. Všetky prvky majú navodiť atmosféru, pri ktorej sa hráč jednoduchšie vnorí do zážitku a pochopí kontext danej časti histórie. Herci sú vierohodní. Nie každý z nich vám bude chcieť ochotne pomôcť a niektoré odpovede môžu postavy natoľko nahnevať, že s vami už nebudú chcieť dalej komunikovať. Naopak, správna komunikácia môže hráčov odmeniť. Počas rozhovorov sa totiž v digitálnej encyklopédii odomykajú kľúčové slová k rôznym ďalším udalostiam a informáciám o nich. |
Hra je plne nadabovaná v českom jazyku. Témou je vhodnejšia skôr pre teenagerov a veľmi sa hodí ako doplnok učiva. Treba upozorniť, že sa v nej v istom momente hrá kartová hra “oko” (bez vsádzania), je tu zobrazený alkohol a kreslené komiksové pasáže obsahujú násilie. Nedá sa tu “prehrať” a ovládanie je pomerne intuitívne, takže si ju môžu vyskúšať aj ľudia, ktorí s hrami nemajú skúsenosti. |
Empatiu | Médiá ako dobové záznamy, fotografie či rekvizity pomáhajú hodnoverne zrekonštruovať situácie v ktorých sa vtedajší ľudia ocitli. Prehlbuje to v hráčoch pochopenie pre ich osudy. |
Čítanie a počúvanie s porozumením | Minihry, ako aj samotná hlavná dejová línia titulu vyžadujú, aby sa hráči sústredili a dokázali z informácií “vytiahnuť” pre nich užitočné časti. |
Logické myslenie | Možnosť udržať svoj súkromný statok čo najdlhšie mimo vplyvu socialistického družstva, či namiešať správnu chemikáliu na vyvovalnie fotografie sú zručnosti, ktoré zapriahnu hlavne detskú kreatívnu myseľ. |
História nie je čiernobiela | Svoje deti alebo študentov inšpirujte k provokatívnym otázkam. Kto bol teda dobrý, kto zlý a ktoré rozhodnutia prehlbovali kruté konanie? Svoboda 1945 poukazuje na problematiku pomerne nestranne, dokážete to aj vy? |
Vývoj naprieč obdobiami | Porovnajte s deťmi a žiakmi to, ako hra vyobrazuje život v roku 1945 a 2001.Porovnajte tieto zobrazenia medzi sebou a potom s vašim aktuálnym moderným dátumom. Aké sociálne, ekonomické, politické a technologické zmeny ste na príkladoch postrehli? |
Antigermanizmus | Pohľadajte si ďalšie zdroje o nenávisti voči nemcov a spoločne s deťmi ich prepojte so skúsenosťami, ktoré zobrazilahra. Dokážu deti nájsť paralelu takejto nenávisti aj v modernom čase? |
Počet hráčov:1