+ Plusy
  • Výborná atmosféra
  • Český dabing
platformy
vek
Kde si môžete hru kúpiť
Steam

Pátrajte po nepríjemnej minulosti Československa v hre Svoboda 1945

V malej dedinke na hraniciach s Nemeckom sa nachádza škola s takmer zabudnutou históriou. Je len na vás, či ju zbúrajú, alebo vyhlásia za pamiatku.

Svoboda 1945 sa prvým pohľadom podobá na predošlú hru od rovnakých vývojárov s názvom Attentat 1942. Ocitáte sa tu pred veľkým rozhodnutím- či vyhlásiť miestnu školu za historickú pamiatku, alebo ju nechať zbúrať a pochovať s ňou nepríjemné spomienky. Tomuto verdiktu predchádza návšteva obyvateľov obce a postupné skladanie mozaiky toho, ako sa udalosti na tomto mieste odohrali. Titul je adventúra v ktorej sa vyskytnú nahraté rozhovory s hercami, inšpirované skutočnými príbehmi. História nebude predkladaná ako dobrá alebo zlá a deti si vypočujú odlišné dojmy a názory na rôzne udalosti. Popri interakcii s hercami si tiež vyskúšajú minihry, napríklad ako prebiehala kolektivizácia statkov, ako sa vyvolávali fotografie či dobovú krčmovú hru “oko”.

Prínos pre dieťa:
Na titule vývojári pracovali s Karlovou univerzitou v Prahe. Historické fotografie sa striedajú s komiksovým rozprávaním a dobovým filmovým záznamom. Všetky prvky majú navodiť atmosféru, pri ktorej sa hráč jednoduchšie vnorí do zážitku a pochopí kontext danej časti histórie. Herci sú vierohodní. Nie každý z nich vám bude chcieť ochotne pomôcť a niektoré odpovede môžu postavy natoľko nahnevať, že s vami už nebudú chcieť dalej komunikovať. Naopak, správna komunikácia môže hráčov odmeniť. Počas rozhovorov sa totiž v digitálnej encyklopédii odomykajú kľúčové slová k rôznym ďalším udalostiam a informáciám o nich.
Hra je plne nadabovaná v českom jazyku. Témou je vhodnejšia skôr pre teenagerov a veľmi sa hodí ako doplnok učiva. Treba upozorniť, že sa v nej v istom momente hrá kartová hra “oko” (bez vsádzania), je tu zobrazený alkohol a kreslené komiksové pasáže obsahujú násilie. Nedá sa tu “prehrať” a ovládanie je pomerne intuitívne, takže si ju môžu vyskúšať aj ľudia, ktorí s hrami nemajú skúsenosti.
Čo hra rozvíja:
Empatiu
Médiá ako dobové záznamy, fotografie či rekvizity pomáhajú hodnoverne zrekonštruovať situácie v ktorých sa vtedajší ľudia ocitli. Prehlbuje to v hráčoch pochopenie pre ich osudy.
Čítanie a počúvanie s porozumením
Minihry, ako aj samotná hlavná dejová línia titulu vyžadujú, aby sa hráči sústredili a dokázali z informácií “vytiahnuť” pre nich užitočné časti.
Logické myslenie
Možnosť udržať svoj súkromný statok čo najdlhšie mimo vplyvu socialistického družstva, či namiešať správnu chemikáliu na vyvovalnie fotografie sú zručnosti, ktoré zapriahnu hlavne detskú kreatívnu myseľ.
Námety na diskusiu:
História nie je čiernobiela
Svoje deti alebo študentov inšpirujte k provokatívnym otázkam. Kto bol teda dobrý, kto zlý a ktoré rozhodnutia prehlbovali kruté konanie? Svoboda 1945 poukazuje na problematiku pomerne nestranne, dokážete to aj vy?
Vývoj naprieč obdobiami
Porovnajte s deťmi a žiakmi to, ako hra vyobrazuje život v roku 1945 a 2001.Porovnajte tieto zobrazenia medzi sebou a potom s vašim aktuálnym moderným dátumom. Aké sociálne, ekonomické, politické a technologické zmeny ste na príkladoch postrehli?
Antigermanizmus
Pohľadajte si ďalšie zdroje o nenávisti voči nemcov a spoločne s deťmi ich prepojte so skúsenosťami, ktoré zobrazilahra. Dokážu deti nájsť paralelu takejto nenávisti aj v modernom čase?

Počet hráčov:1

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.