Tri oddychové hry, ktoré vám i deťom precvičia zrak a logiku

Existuje množstvo titulov, ktorých jediným cieľom je relax. Neznamená to však, že medzi nimi nenájdete také, ktoré popri oddychu zároveň nepotrápia mozog.

Žáner oddychových hier sa vyznačuje svojím estetickým či umeleckým zážitkom. Niekedy však pri relaxovaní ponúka prvky hlavolamov a dokonca aj plnohodnotný príbeh. Väčšina takýchto diel využíva meditatívnu hudbu a minimalistický, upokojujúci zvukový dizajn. Vizuálne spracovanie býva často tvorené s prihliadnutím na umelecký dojem. Môže sa stať i to, že niektorí zástupcovia tohto žánru prinútia hráčov zapojiť si do zariadení slúchadlá pre ešte podmanivejší zážitok. My sme pre vás vybrali tri tituly, ktoré popri relaxovaní otestujú pozornosť, priestorové vnímanie, ale aj logické uvažovanie.

Under Leaves

Koncept je založený na princípe žánru hidden object game, teda hľadania objektov ukrytých v bohato spracovaných obrazoch. Často využíva statické kresby, ale aj bohato rozpohybované obrazovky, umožňujúce plynulý pohyb viacerými smermi, čo je aj prípad tohto titulu.

Under Leaves sa zameriava na ríšu zvierat. Úvodná obrazovka predstavuje mapu sveta, po ktorej hráč postupuje a odomyká nové lokácie vždy po tom, čo tú predošlú sfinalizuje. Každému miestu je pridelené špecifické zviera, charakteristické pre daný kontinent. Po rozkliknutí levelu sa prenesieme do detailne spracovaného prostredia, predstavujúceho prirodzený habitat konkrétneho tvora. Ten nám bez slov naznačí, koľko a akých predmetov máme v tomto prostredí nájsť. Mechanika môže spočiatku vyzerať ľahko, no s pribúdajúcimi úrovniami obtiažnosť a detailnosť prostredia rastie. V tých neskorších je už možné využívať aj funkciu približovania.

Obrovským kladom je vizuálna podoba tohto titulu. Každému z prostredí dominuje konkrétna farba a jej odtiene – v lese nájdeme tóny zelenej alebo žltej, pod morom zase modrej. Zvukový dizajn dopĺňa žijúce obrazy realistickými atmosférami lesa, spevu vtákov či tlmenými podmorskými nahrávkami. Minimalistická hudba na seba príliš neťahá pozornosť. Výsledný dojem ale vytvára čosi navyše – popri hraní sa môže ľahko stať, že na reálny svet na chvíľu zabudneme. Hra je vhodná pre deti vo veku 5 a viac rokov, no trpezlivosť a postreh si otestujú aj starší. A keďže komunikuje hlavne vizuálne, na jej ovládanie netreba jazykové znalosti.

Platformy: iOS, Android, Steam, Nintendo SwitchXbox

Breath of Light

Breath of Light patrí do kategórie zen hier. Ich charakteristickou vlastnosťou je absencia časových limitov či získavania bodov. Často v nich býva ako hlavná mechanika využívaný len pohyb. Ideou v Breath of Light je nasmerovať prúd energie tak, aby roztočil („oživil“) všetky lotosové kvety na obrazovke. Tých sa v každom leveli nachádza istý počet. Jeden z nich je vždy zdrojom vizuálne a zvukovo veľmi príjemne spracovaného prúdu svetla. Cieľom je za pomoci rôznych nástrojov presmerovať jeho tok tak, aby prechádzal cez všetky kvety.

Spomínanými nástrojmi sú kamene, ktoré s pribúdajúcimi levelmi rozširujú repertoár svojich vlastností. Niektoré tok priťahujú, iné odpudzujú či ohýbajú. Presúvaním kameňov môžeme tok svetla plynule ovplyvňovať. S pribúdajúcou komplexnosťou jednotlivých levelov nájdeme aj ďalšie variácie inštrumentov: odrazové plochy, okná rozdeľujúce prúd na dva a podobne.

Pri Breath of Light treba vyzdvihnúť aj samotnú hudbu. Má meditatívny charakter, „tečie“ naraz so svetelným prúdom na obrazovke a prispôsobuje sa mu. Titul obsahuje desiatky levelov vo farebne rôznorodo spracovaných prostrediach. Mnohé z nich svojou komplexnosťou prekvapia aj dospelých. Má šancu zaujať najmä pokojné deti, prejavujúce záujem o fyziku či vedu vo všeobecnosti. Jazykové znalosti nie sú potrebné.

Platformy: iOS

Gorogoa

Gorogoa je dôkazom toho, že herný žáner puzzle sa neustále vyvíja. Obrazovka je rozdelená na štyri časti. Každá z nich predstavuje obraz kombinovaný s pohyblivými animáciami. Hráč môže na rôzne miesta týchto obrazov klikať, a tak sa plynule vnárať do ďalších vyobrazení.

Štyri obrazovky však umožňujú aj ďalší dôležitý prvok – obsah jednotlivých obrazov je možné doslova „rozobrať“. Vytvára sa tak nový kontext, prípadne skryté miesta môžu odhaliť užitočný predmet. V úvode sa napríklad hlavný hrdina pozerá z okna. Jeho drevený obvod je však možné od scény oddeliť a vložiť ho do iného prázdneho rámu. Tým hráči získajú možnosť sa z pôvodného okna priblížiť k mestu, kde sa im otvárajú ďalšie možnosti interakcie s lokáciami a predmetmi.

Gorogoa má mysterióznu atmosféru a príbeh, ktorý podnecuje chuť preskúmať celý herný svet bez znalostí cudzieho jazyka. Intuitívne ovládanie a vizuálna komunikácia zaručujú, že ju dokáže pochopiť aj dieťa – pri tomto titule však odporúčame rodičom hrať sa spolu s nimi a aktívne viesť dialóg o tom čo sa na obrazovke deje. Najvhodnejší je však pre teenagerov, ktorí radi využívajú logické uvažovanie.

Platformy: iOS, Android, Steam, Nintendo Switch, PlaystationXbox, Kindle Fire

Tomáš Farkaš

Tomáš vyštudoval masmediálnu komunikáciu na FMK UCM v Trnave, kde si neskôr urobil PhD. Posledných 15 rokov vyučuje na tej istej škole predmety Zvukový dizajn do digitálnych hier, Tvorba hudby do digitálnych hier a Autorské praktikum Zvuk. Je vášnivým hráčom od základnej školy, miluje field recording, sci-fi, horor, žáner RPG a všetko "Souls-like". Keby mohol, voľný čas by trávil v namodovanom Morrowinde. V súčasnosti ale najčastejšie hráva hry so svojou 8-ročnou dcérou.