Letná škola tvorby hier Summer Game Dev z pohľadu účastníkov 3

Posledný rozhovor zo série našich článkov o letnej škole vývoja hier je s Helenou Friedmannovou, študentkou animovanej tvorby na VŠMU FTF.

Letná škola tvorby hier Summer Game Dev sa konala 1.7. – 4.8. 2019. Počas tretieho týždňa sme ju navštívili a vyspovedali sme niekoľkých účastníkov, lektorov  a šéfa projektu. Téma letnej školy bola History Rewritten – prepísaná história a študenti mali obmedzenie na použitie dvoch ovládacích prvkov.

Predstav, prosím, čitateľom vašu hru

Po dlhom brainstormingu sme sa rozhodli pre 3D demolačnú hru, v ktorej asteroid padá na ploché planéty. Ide o to, doslova sa pri hraní vybiť. Je to “hyper casual” hra, teda niečo, čo si len tak na chvíľu zahráš.

Prečo si sa prihlásila na letnú školu?

Poznám Hemisféru, veľa spolužiakov u nich pracuje. Zaujal ma ich koncept. Herný priemysel na Slovensku sa v posledných rokoch rozrastá a už to začína byť samostatné fungujúce odvetvie. Som animátor a viem, že veľa ľudí, ktorí po škole nezostanú pri filme, skončí buď pri reklame, alebo pri hrách. Zaujímalo ma, či by ma to tiež bavilo.

Spĺňa zatiaľ letná škola tvoje ciele?

Nemám predošlé skúsenosti s tvorbou hier, a tak je to pre mňa plné rôznych výziev. Pôvodne som chcela robiť 2D, ale dostala som sa do tímu, kde boli štyria ľudia zaradení ako 3D, a tak som sa prispôsobila. Viem robiť s 3D, ale nemyslím si, že som v tom extrémne zdatná. Ale mám radosť, že sa to hýbe.

Čo si sa naučila?

Začala som sa viac venovať sculptingu, respektíve modelingu. Kompletne od začiatku som sa učila robiť v Unity. Na spoluprácu používame Git a na mojom počítači išla nainštalovať iba textová konzola, takže som sa musela naučiť asi štyri alebo päť príkazov na sťahovanie a posúvanie súborov. Nie je to až také hrozné, ako to vyzerá prvýkrát.

Učila som sa aj spolupracovať. Ako animátor, ktorý je určený byť režisér, som zvyknutá mať nad prácou kontrolu. A v tíme nie som v tej pozícii, takže som sa musela naučiť, že keď sa oni štyria dohodnú, že nie, tak nie. Sama sebe povedať, že to nevadí.

Čo sa ti páči?

Prednášky na začiatku boli super, dalo mi to dobrý základ. Aj to, že sme si museli sami určiť, ako s dvadsiatimi hodinami týždenne naložíme. Či to bude päť dní po štyroch hodinách, alebo tri dni po siedmich. Aj tam bolo dôležité fungovať v tíme, nastaviť to tak, aby to vyhovovalo všetkým piatim ľuďom.

Ako máte rozdelené úlohy v tíme?

Máme dvoch programátorov, jeden z nich je tímlíder. Potom máme dvoch 3D umelcov, oni robia modelovanie. Ja som bola primárne animátor a grafik ako taký – koncepty, UI, tlačidlá v menu, animácia objektov, špeciálne efekty, časticové systémy. Trošku sa ale miešame, robíme čo zrovna treba. Napríklad UI chceme robiť na konci, takže teraz aj ja modelujem.

Nemáte tam herných dizajnérov?

Jeden z 3D umelcov bude robiť úrovne. Keď sa o niečom diskutuje, keď je niečo nerozhodne, tak ten človek, na ktorom to je, by mal mať posledné slovo.

Čo po skončení letnej školy? Plánujete to dokončiť?

Zatiaľ dúfame, že stihneme za päť týždňov vytvoriť verziu, s ktorou budeme spokojní. Ak bude hra schopná, tak ju samozrejme chceme vydať, prípadne monetizovať. Uvidíme.

Ďakujem za rozhovor!

Dana Šuníková

Dana vyštudovala aplikovanú informatiku a teóriu vyučovania informatky na Bratislavskom Matfyze. V dizertačnej práci sa venovala gamifikácii vo vyučovaní informatiky na stredných a vysokých školách, vydala popritom edukačnú mobilnú hru pre vysokoškolákov.