+ Plusy
  • Nápaditý svet
  • Bez nutnosti ovládať jazyk
  • Zaujímavé a bizarné hlavolamy
žánre
vek
Kde si môžete hru kúpiť
AppStore Google Play Steam Good old games Itch.io

Prežite dobrodružstvo v podmanivom surreálnom univerze hry Samorost 3

Jednoduchá detská adventúra v netradičnom vesmírnom svete. Čakajú vás logické hlavolamy, neverbálna komunikácia a veľa zábavných postavičiek.

Samorost 3 je zatiaľ posledným dielom série hry s rovnakým názvom. K jeho pochopeniu nie je nutné hrať predošlé časti. Ide o point-and-click adventúru, ktorá vyzerá ako krásny a surreálny žijúci obraz. Sila hry spočíva v jej schopnosti povedať príbeh či zadať úlohu úplne bez slov. Postavička Samorosta je, podobne ako Krtek z českej animovanej rozprávky, obmedzená len na citoslovcia ako “juchú” či “ejha”. To však ničomu nebráni odkomunikovať ciele hlavného hrdinu mladším deťom. Radí sa k podobným titulom pre mladšie ročníky ako Chuchel či Botanicula. Príbeh sa odohráva vo svete, ktorého obyvatelia žijú na malých planétkach a rôznych iných objektoch letiacich vesmírom. Hlavný hrdina sa rozhodne vyriešiť jeden veľký, kozmický problém a tak sa vydáva na zaujímavú odyseu.

Prínos pre dieťa:
V pozadí hlavného príbehu je mýtus tamojšieho sveta, kedy robot zápasí s drakom.
Ku koncu hry sa tento súboj zopakuje a v jednej scéne robotický rytier pretne draka na polovicu svojím mečom. Scéna nie je prehnane explicitná a neobsahuje krv, ale je dôležité na ňu upozorniť rodičov citlivých detí.
Hlavolamy sú prevažne priamočiare a netrpezlivý hráč sa pri niektorých môže zaseknúť či predčasne vzdať. Preto aj keď je hra vhodná pre mladšie ročníky, skúsenosť s riešením logických úloh je výhodou. Zadania sa rôznia, od nachádzania predmetov na obrázku cez skladačku z rozbitého hrnčeka až po správne “naladenie” hudobných nástrojov.
Štúdio Amanita Design je povestné absenciou hovoreného slova vo svojich tituloch. Pre hru preto nie je nutná znalosť žiadneho jazyka.
Čo hra rozvíja:
Logické myslenie
Tradičné hlavolamy sa tu striedajú s rôznymi úlohami, ktoré fungujú vo vlastnej logike šialeného vesmíru v ktorom sa Samorost odohráva. Vždy je tu však možnosť preskúmať, pochopiť a vyriešiť danú hádanku správnou dedukciou.
Pochopenie non-verbálnej komunikácie
Celá hra sa nesie v duchu komunikácie bez slov, či písmen. Zvuky, gestá, symboly napovedajú hráčom čo sa od nich očakáva. Niekedy je to hlavolam sám o sebe.
Námety na diskusiu:
Neverbálna komunikácia
Akými spôsobmi dokázal Samorost či ostatné postavičky neverbálne vyjadriť svoje myšlienky a túžby? Nechajte deti zamyslieť sa nad tým, kedy takéto signály bez slov videli u vás, alebo u iných ľudí vo svojom okolí. Vedia ich nájsť aj vo svojej vlastnej komunikácii?
Cestovanie vesmírom
Prečo je cesta kozmom v hre tak zvláštne zobrazovaná? Dokážu deti, na tomto príklade fantazíjneho lietania vo vesmírnej lodi poskladanej z odpadkov, určiť rozdiel medzi realitou a umeleckou fantáziou? Poznajú aj iné príklady pri ktorých vedia odlíšiť fantastiku od skutočnosti?

Počet hráčov: 1

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.