Ako dopadol minuloročný letný kurz tvorby hier Summer Game Dev 2020

Prečitajte si krátky pohľad na to, ako dopadol letný kurz tvorby hier s názvom Summer Game Dev 2020.

Kurz

Mená účastníkov sú zverejnené na stránke Summer Game Dev. Dajú sa tu nájsť a vyskúšať aj hry, ktoré za celú dĺžku letného kurzu spoločne vytvorili. 

Téma ročníka 2020 bola nazvaná “Wrong place, wrong time” (v preklade: Na zlom mieste, v zlom čase). Vybrali si ju samotní účastníci pomocou vylučovacej metódy. Rovnakým spôsobom hlasovali aj za ďalšie kritérium, ktorým bolo povinné využitie hernej mechaniky zvanej “cooldown” (odpočet času pre využitie akcie).

Počas piatich týždňov sa každému postupne venovali aj profesionálni mentori pochádzajúci z praxe videoherného odvetvia. Konkrétne: Michal Ferko (PowerPlay Studio), Táňa Zacharovská (Bored Monkey), Mikuláš Fekete (Pixel Federation), Tibor Repta (Fatbot Games).

A taktiež lektori : Boris Rédli (SuperScale) Martin Engler (UCM-TEDI) Lenka Šišuláková (Mad Cokies Studio) Lukáš Chrapek (Fatbot Games) Peter Ondo (Pixel Federation) Vajk Pomichal (Mad Cokies Studio) Martin Piliar (Mad Cokies Studio) Peter Pagáč (Grand Beats) Šimon Borš (Freelance) Jozef Vančo (Arcade Watch) Mgr. Mátyás Csernák (Grand Beats)

Výhrou bola hudba do hry od profesionálneho štúdia Grand Beats, mediálny priestor na prezentovanie svojho diela od Sector.sk a možnosť prezentovať svoju hru na festivale herných vývojárov v Prahe. Podľa slov organizátorky Táni Tabačkovej “…odmeny súvisia s projektom, ktorý tu účastníci vytvárajú. Cieľ je, aby po skončení kurzu neprestávali pracovať a pokračovali v ňom.”

Tímy

Každý z účastníckych tímov sa skladal z dvoch grafikov, dvoch programátorov a jedného herného dizajnéra. V každom tíme zastával jeden zo študentov pozíciu lídra, ktorého vybrali organizátori na základe osobnostných testov a predchádzajúcich skúseností. Spoločne sa tak tento rok do programu zapojilo dvadsaťpäť študentov (o jeden celý tím viac ako minulý rok). Pre lepšiu predstavu, ich vek sa pohyboval od pätnástich do dvadsaťosem rokov. Na opis toho, čo vlastne jednotlivé role v tímoch predstavujú, sme si poprosili od tímov jednoduchú metaforu a najviac sa nám páčila táto od tímu Timelords :

“Povedal by som, že ak by bola videohra ľudské telo, tak programátori sú tie svaly, ktoré ho rozpohybujú. Grafici by boli kosti a koža, tí hre dodávajú vonkajší vzhľad a tvar. No a herný dizajnér by bol mozog, ktorí celé telo ovláda a hovorí mu, ktorým smerom sa uberať.” 

Nástroje a prínos

Medzi nástroje, ktoré účastníci používali, patrili hlavne 3D modelovací program Maya a Photoshop pre grafikov. Programátori spájali tieto priestorové objekty alebo rozpohybované obrázky v hernom engine Unity, s využitím programovacieho jazyka C#, ktorý písali a upravovali prostredníctvom nástroja Visual studio.  Organizácia prebiehala skrz Slack a Discord, Trello a Google Doc. Projekty tiež využíval systém Git.

Keď sme sa účastníkov pýtali na to, čo si z kurzu odniesli, spomínali nám hlavne prácu v tíme. Vedúci projektov museli ostatných členov často usmerňovať, správne im vysvetliť, čo sa od nich očakáva a koordinovať spoločnú prácu. Všetci spoločne vymýšľali a navrhovali obsah a to, ako budú hry vyzerať, a tieto predstavy zase programátori a grafici dávali do finálnej formy. Herní dizajnéri sa starali o to, ako sa budú ľudia pri hre cítiť, navrhovali prekážky a obtiažnosť jednotlivých úrovní. Neopomenuteľným prínosom však boli aj novo nadviazané priateľstvá: “…nikdy predtým som nespolupracoval s programátormi, grafikmi a ďalšími ľuďmi naraz na spoločnom projekte. Bolo fajn spoznať ďalších ľudí, ktorí zdieľajú moje záujmy.”

 

Atmosféra

Naša návšteva na Summer Game Dev bola naplánovaná na jeden z posledných dní kurzu. Účastníci už boli výborne zohratí. Spoločne tu chodili na obedy a aj keď “povinne” tu mali byť len dvadsať hodín týždenne, samy svoj zápal popisovali ako plnohodnotnú prácu. 

“Motivovalo ma tu hlavne také súperenie medzi nami. To, ako bolo vidno spoluprácu ostatných, nás tlačilo pracovať na našom projekte ešte viac.” Niektorí účastníci si priniesli aj hračkárske NERF pištole a v prestávkach sa ostreľovali penovými projektilmi, prípadne sa chodili prejsť či si posedieť na kávu. 

Rady od absolventov

Opýtali sme sa účastníkov aj na to, čo by poradili svojim nasledovníkom, ako sa možno pripraviť na ďalší Summer Game Dev?

Medzi najčastejšie odporúčania patrila rada, nech si budúci tvorcovia videohier skúšajú rôzne tituly a všímajú si rozhodnutia, ktoré v nich programátori, grafici a herní dizajnéri zanechali. Uvedomiť si, že vo veľkej časti projektov budú tvorcovia pracovať aj na hrách, ktoré ich osobne nemusia baviť. No a nakoniec, mať prehľad o tom, ako herné štúdiá fungujú a aké role sa v nich obsadzujú pri tvorbe videohier.

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.