Letná škola tvorby hier Summer Game Dev z pohľadu účastníkov 2

V druhej časti rozhovorov s účastníkmi Summer Game Dev sme vyspovedali študenta Mareka Černáka a Evu Pifkovú, lektorku GameCraftu v Hemisfére a umelkyňu.

Letná škola tvorby hier Summer Game Dev sa konala 1.7. – 4.8. 2019. Počas tretieho týždňa sme ju navštívili a vyspovedali sme niekoľkých účastníkov, lektorov  a šéfa projektu. Téma letnej školy bola History Rewritten – prepísaná história a študenti mali obmedzenie na použitie dvoch ovládacích prvkov.

Marek Černák

študuje 2-ročný Game Design & Technology master’s program na University of Gothenburg v Gothenburgu, Švédsko

Predstav mi, prosím, vašu hru.

Hra je pre PC a ovláda sa joystickom. Oproti letia nepriatelia a musíš ich strieľať. Je to 3D, pohľad zozadu. Pôvodne sme chceli striedať pohľad zhora a zozadu, ale máme na vývoj iba mesiac.

Tematika je trochu zvláštna – hlavný hrdina hry je malý chlapec, ktorý bojuje so smrteľnou chorobou. Musí prepísať svoju históriu, aby prežil. Boj sa odohráva v jeho hlave, je to snový svet.

Na koho strieľa?

Sú tam postavičky, ktoré môžu byť pre deti strašidelné. Lietajúci pavúk, smrtka, strašidelná tekvica. Pôvodný návrh bol, že chlapec bude lietať na posteli, kde leží. No niekto veľmi chcel, aby lietal v práčke, takže bude lietať v práčke, čo je objekt, ktorý videl.

Stále diskutujeme a meníme, kde sa to bude odohrávať. Mal to byť otvorený svet, ale potom sme sa rozhodli, že to bude koridor. V jeho snovom svete budú porozhadzované objekty, ktoré niekedy videl, napríklad veci z jeho detskej izby. Máme tam hračky, krabičku, televízor… Tieto objekty budú hore-dolu a on by sa im mal uhýbať, čiže to bude ďalšia nástraha.

Plus by to malo mať úrovne a na konci každej úrovne by mal byť nejaký boss.

Je to pre deti?

Neviem. Neviem či by menšie deti vnímali tú tematiku. Možno by im to dalo empatiu voči deťom, ktoré bojujú s chorobou.

Snažili sme sa, aby gameplay nebol úplne story-driven. Ale tým, že je vážna téma na pozadí, človek sa bude snažiť vyhrať.

Akým spôsobom tam vkladáte príbeh?

Na začiatku bude animácia, kde bude vidno, že leží v posteli v nemocničnej izbe. Zbadá objekt, ktorý mu bude pripomínať domácu práčku, prístroj na meranie tepu alebo niečo podobné. Potom už bude v snovom svete, nebude to extra vysvetlené.

 

Ako ste sa dopracovali k nápadu na hru?

Po dlhom brainstormingu sme sa prepracovali k tower defense, ale nešlo nám to zapasovať s témou. Potom niekto navrhol space invaders, a niekoho ďalšieho napadlo, že do toho by pasovala táto téma. Bolo to spontánne a rýchle, mali sme deň-dva niečo vymyslené, v priebehu hodiny sa to zmenilo a všetci boli spokojní. Spravili sme hlasovanie a toto sme vybrali.

Ako máte rozdelenú prácu v tíme?

Máme dvoch modelárov, ktorí robia 3D modely. Potom sme tam dvaja programátori, my dávame všetko do Unity, programujeme logiku. Posledný člen sa stará o herný dizajn, napríklad navrhuje typy protivníkov a ich útoky, navrhuje mechaniky. Ja som ešte aj tímlíder. Snažím sa, aby práca postupovala.

Keď si do toho projektu išiel, čo si čakal, že sa naučíš? Čo ti to zatiaľ dáva?

Študujem herný dizajn a development, chcel som si to v lete precvičiť, chcel som robiť niečo produktívne. Vedel som, že tu budeme robiť v open source engine a s tým nemám veľké skúsenosti.

Je dobré mať skúsenosť s prácou v tíme, s prácou s rôznymi ľuďmi. Vždy som robil hlavne s programátormi, tu sú aj čisto grafici a čisto herní dizajnéri.

Prečo chceš robiť hry?

Vždy ma zaujímal proces vývoja hry. Je to trošku podobné softvérovým projektom, ale aj iné, keďže je to mix príbehu, grafiky a technológie. Ak mám byť úprimný, mňa hlavne zaujíma tá technologická časť. Vždy ma zaujímalo nízke programovanie, architektúra enginov a podobne. A zároveň mám rád hry, takže je to také spojenie.

Ako túto skúsenosť hodnotíš ako celok?

Zatiaľ je to fajn, som spokojný, bavím sa. S tým cieľom som sem išiel, niečo sa naučiť, zabaviť sa, niečo robiť. Aj keď si to vezmem z finančnej stránky, za to, čo sme zaplatili, podľa mňa dostávame veľa. Spätná väzba od lektorov aj mentorov je zaujímavá. Je to zatiaľ super skúsenosť.

Ďakujem za rozhovor.

Eva Pifková, lektorka GameCraftu v Hemisfére, umelkyňa

O čom je vaša hra?

Je to padacia hra s mačičkami na egyptskú tému. Hlavnou postavou je Bastet, ktorá sa rozhodla, že pôjde dole na zem, aby zachraňovala mačiatka. Momentálne sa pohybuje automaticky z jednej strany na druhú a pri stlačení prstom pôjde dole. Voláme to záchodová hra – prídeš na záchod a zahráš si (smiech).

Prečo si sa prihlásila na letnú školu?

Snažím sa nájsť si prácu, kde budem robiť grafiku. Nejakú peknú, nie reklamnú. Chcela som skúsiť herný priemysel, lenže to chce špecifickú grafiku. A tak som sa rozhodla, že vyskúšam túto letnú školu a niečo sa naučím.

Plní to zatiaľ tento cieľ?

Ale jasné!

Ako to vo vašom tíme funguje?

Máme tímlídra, potom máme jedného marketéra, máme tam dvoch programátorov a mňa. Ja komunikujem hlavne s tímlídrom a ostatným ukazujem čo je hotové, aby sa mohli vyjadriť. Konečné slovo mám ohľadne grafiky ja a potom ešte tímlíder.

Dobre sa ti pracuje v tíme?

Je to zaujímavá skúsenosť, ešte som takto nerobila. Chodila som na umeleckú vysokú školu, ale nerobili sme v tímoch, čo je veľká škoda. Vždy som si to chcela vyskúšať a toto je dobrá príležitosť.

Čo si sa tu zatiaľ naučila?

Že práca v tíme je zložitá, že sa občas treba vzdať svojich predstáv na úkor toho, že robíme spoločne. Tiež som sa naučila spolupracovať s ľuďmi, ktorí sú iní ako ja. Okrem toho sa každú chvíľu dozviem nejakú novú informáciu, napríklad že základní hrdinovia majú tri farby a protivníci dve.

Pre koho je vaša hra?

Mala by zaujať širokú škálu hráčov. Je to casual pár minútová hra, mala by byť chytľavá – zapneš, zahráš si, vypneš. A potom znova. Zvyčajne sú v takýchto hrách farebné guličky, ktoré sú neosobné. My sme sa tam rozhodli dať mačku, pieskovcové kvádre s hieroglyfmi, a tak. Bude to mať štýl.

Čo bude s vašou hrou, keď sa skončí letná škola?

Chalani sa tvária, že ideme zarábať veľké prachy (smiech). Ja dúfam, že dokončíme jadro hry a v budúcnosti ju budeme môcť publikovať, aby sa aj široká verejnosť potešila.

Ďakujem za rozhovor, držím palce!

Danny Šuník

Danny vyštudoval aplikovanú informatiku a teóriu vyučovania informatky na Bratislavskom Matfyze. V dizertačnej práci sa venoval gamifikácii vo vyučovaní informatiky na stredných a vysokých školách, vydal popritom edukačnú mobilnú hru pre vysokoškolákov.