Šiesty ročník Letnej školy hier Summer Game Dev priniesol šesť hier. Tvrdá práca stála za to

Hemisféra už niekoľko rokov organizuje počas prázdnin intenzívne workshopy tvorby videohier. Ak váhate, či prihlásiť aj vášho tínedžera na tento ročník, prečítajte si report z minulého roka.

Projekty založené na tímovej práci

Všetky dokončené hry sa si môžete stiahnuť na stránke Summer Game Dev. Sú to finálne projekty, na ktorých vývojárske tímy pracovali počas piatich týždňov na prelome júla a augusta 2021. Tie každoročne zostavujú skúsení organizátori s pomocou osobnostných testov. Inak tomu nebolo ani v lete 2021. Každé zoskupenie pozostávalo z dvoch grafikov, dvojice programátorov a jedného herného dizajnéra, pričom jeden člen tímu na seba prevzal aj pozíciu lídra.Tentokrát sa do do letnej školy zapojilo až tridsať účastníkov, čo je o jeden tím viac ako rok predtým. Projekty sa niesli v téme “Nečakaný vedľajší účinok” a vybrali si ju samotní účastníci pomocou vylučovacej metódy.

Tím Vzadu na pozadí vytvoril hru so zvučným názvom Hex Alchemy. Ide o akčný čarodejnícky koncept, v ktorom sa dvaja hráči snažia spoločne chytiť príšerky do kotlíka. Práve implementácia prvku spolupráce dvoch hráčov tímu spôsobovala aj najviac problémov pri vývoji. “Akonáhle sme sa dohodli na tomto koncepte, všetci v tíme sme boli spokojní. Práve tento faktor nám pomohol s hrou veľmi rýchlo napredovať,” uviedli Hex Alchemy.

Družstvo RGB Kebab pracovalo na hre Forest Dump. V Point and Click adventúre s ekologickým posolstvom ako duch lesa zbierate odpadky a zapájate sa do rôznych minihier. Tento juniorský tím chcel vážnu tému poňať vtipným spôsobom.”Inšpirovali sme sa knihami Douglasa Adamsa alebo Terryho Pratchetta,” prezradili kolegovia.

Víťazný Racing Team s multiplayerovou hrou Towerace prepojil žánre závodných hier a tower defense. V titule sa snažíte pretekať s cieľom premeniť vyhrané body za pozemok pri trati, na ktorý umiestnite strážnu vežičku. Tá potom v ďalšom zápolení pomáha pretekárovi zväčša tým, že zhoršuje život jeho súperom. Implementácia zadania, ktorým bol nečakaný vedľajší účinok, prešla v tíme dlhou diskusiou a vo finále sa rozhodli pre náhodný zvrat. Posledný hráč na trati sa v istej chvíli premení na rýchlo bežiace robotické kura a dostane tak šancu zmierniť náskok svojich súperov.

ImprovisArts sa v hre Graveyard Orbit pokúsili poukázať na problematiku vesmírneho neporiadku okolo Zeme. Dvaja až štyria hráči lietajú po orbite a vesmírny odpad drobia tým, že ho ostreľujú. Získavajú tak body a tie používajú na rôzne vylepšenia. “Na tomto koncepte sme sa dohadovali takmer väčšinu času. Celý proces tvorby ako aj rady lektorov sú pre nás veľmi hodnotnou skúsenosťou,” zhodli sa mladí vývojári, ktorí si do hry dokonca sami vytvorili vlastnú hudbu.

Pri vytváraní hry Project Giants sa tím BridgePunch Studio inšpirovalo geologickým úkazom z Írska. V tejto multiplayerovej párty hre je mapa zostavená z obrovských hexagónov. Tie sa postupne strácajú a hráči na tomto chaotickom bojisku vedú adrenalínové súboje o mince. Podobne ako ostatné tímy, mali sme veľa nápadov, ktoré sme ale nestihli implementovať a museli sme sa sústrediť hlavne na balancovanie zbraní a efektov, ktoré už existovali,” popísali proces vývoja reprezentanti BridgePunch.

Posledným tímom bol Crazy Owls so samurajskou akčnou hrou SwordSouls. Hra prepája dvoch čiernobielych samurajov – v ľudskej a démonskej forme. Tí musia šikovne spolupracovať, aby porazili rôzne mytologické bytosti. Jednou zo zaujímavých mechaník v hre je ovplyvňovanie úspechu na základe vzájomnej vzdialenosti oboch postáv. Ak sú samuraji blízko, majú silný útok, ale naopak, liečili sa tým, že sa od seba vzdialili.

V čom sa dá na letnej škole zdokonaliť?

Podobne ako minulý rok, patrili medzi najpoužívanejšie nástroje predovšetkým 3D modelovací program Maya a Photoshop pre grafikov, ale taktiež aj C-brush, Illustrator a Blender alebo AfterEffect či DaVinci Resolver. Programátori spájali tieto priestorové objekty alebo rozpohybované obrázky v hernom engine Unity, s využitím programovacieho jazyka C#, ktorý písali a upravovali prostredníctvom nástroja Visual Studio. Organizácia prebiehala pomocou aplikácií Slack a Discord, Trello a Google Doc, ale tímy na svoje projekty tiež používali aj systém Git. Špeciálne programy na vytvorenie konceptov a usporiadanie myšlienok, konkrétne Miroboard, používali aj herní dizajnéri.

Drvivá väčšina účastníkov sa zhodli na tom, že kurz im dáva práve praktické skúsenosti. Tou sú aj v súčasnosti cenné mäkké zručnosti, akými sú práca v tíme, spoločné dohadovanie sa a rozdelenie práce, ako aj rady od lektorov, ktoré nápady vyškrtnúť a na čo sa vo vývoji sústrediť.

Lektori a mentori

Tímom sa počas kurzu venovali mentori pochádzajúci z praxe videoherného odvetvia:

 A taktiež lektori:

Jakub Celušák

Jakub študoval Manažment a Marketing na Univerzite Komenského v Bratislave, zaujíma sa o všetky typy hier (nie len videohry), gamifikáciu a herný dizajn. Ak by vám mal odporučiť nejakú hru, pravdepodobne by to bola nejaká z týchto: Ingress, Portal 2, FTL: Faster than Light, alebo v Česku vyrobená stratégia Original War.