Informatika
Materiály pre Vás priebežne dopĺňame. Keď viete o nejakých kvalitných online materiáloch, napíšte nám, alebo do komentárov pod článkom.
GARANT: Jano Horváth. Učiteľ informatiky a matematiky na Obchodnej Akadémii Dudova 4 v rámci programu TeachForSlovakia. V minulosti učil na ZŠ Chminianske Jakubovany deti, ktoré si počítač prvý krát mohli vyskúšať až v škole. Srdcom aj povolaním je informatik, no neverí, že umelá inteligencia niekedy nahradí učiteľa. Zaujíma sa o didaktiku informatiky – nielen čo učiť, ale ako učiť čo najlepšie.
Stránky a nápady v tejto časti sú zoradené podľa cieľov – čo chceme aby sa naši žiaci za najbližšie týždne až mesiace naučili v oblasti informatiky a digitálnych zručností.
Rozmýšľaním nad cieľmi predídeme dvom pokušeniam: pokušeniu žiakov iba prezabávať nejakými aktivitami (alebo dlhým zoznamom cvičení z učebnice) alebo pokušeniu si iba odučiť to, čo je od nás vyžadované. K danému cieľu je vždy pridaný údaj o tom, koľko vyučovacích hodín by žiakom trvalo cieľ naplniť a koľko času a energie je potreba zo strany učiteľa/rodiča na spustenie danej stránky.
Cieľ: Žiaci sa naučia základy programovania (hravo!)Galaxycodr – (SK) Obtiažnosť: 3,4,5. ročník, Vyuč. hodín: 5+, Čas na nastavenie: 20min + 30 min ak vyrábame žiakom kontá. Pekne príbehovo spracované prostredie, v ktorom žiaci pomáhajú nemotorným mimozmenšťanom nájsť svojho strateného kamaráta. Poskytuje základný management triedy – dá sa pozrieť, ktorý žiak splnil koľko lekcii. |
Code.org – (SK) Obtiažnosť: 1-9. ročník + SŠ, Vyuč. hodín: 80+, Čas na nastavenie: 40min. Špičkové prostredie z prostredia MIT, ktoré obsahuje všetko, čo učiteľ potrebuje. Kurzy A-F sú celé preložené do Slovenčiny a ponúkajú nespočetne veľa hodín, počas ktorých sa žiaci naučia od úplných základov programovania až po základy programovania hier. Plus, k tejto stránke existujú bohaté metodické materiály v anglickom jazyku. Mnohé z nich sú preložené tu. |
Cieľ: Žiaci sa naučia kódovať a šifrovať (bádateľsky!)IT Akadémia – (SK) Obtiažnosť: 5,6. ročník, Vyuč. hodín: 3, Čas na nastavenie: 10min. Profesionálne vyrobené plány hodín v rámci celonárodného projektu. |
Code.org Computer Science Principles – (EN), Obtiažnosť: SŠ, Vyuč. hodín: 6, Čas na nastavenie: 10min ak už žiaci majú code.org účet, inak 30min. |
Cieľ: Žiaci sa naučia programovať webstránkyKhánova škola – (CZ) Obtiažnosť: 8,9. ročník + SŠ, Vyuč. hodín: 10+, Čas na nastavenie: 10min. Tento kurz je možné doplniť aj anglickou verziou (150 + vyuč. hodín), ktorá je bohatšia o témy ako napríklad Javascript a webdesign. |
IT Academy – (SK) Obtiažnosť: 8,9. ročník + SŠ, Vyuč. hodín: 20+, Čas na nastavenie: 20min. Používa „dospelácky“ jazyk. |
Cieľ: Žiaci sa naučia (lepšie) používať kancelársky balíčekAkadémia Alexandra – (SK), Obtiažnosť: 3-8. ročník, Vyuč. hodín: 80+, Čas na nastavenie: 40min. Obsahuje veľa pripravených hodín + metodické materiály. Používa celkom detský jazyk. |
IT Academy – (SK), Obtiažnosť: 8,9. ročník + SŠ, Vyuč. hodín: 20+, Čas na nastavenie: 10min. Používa „dospelácky“ jazyk. |
Cieľ: Žiaci porozumejú, ako funguje internetKhánová škola – (CZ), Obtiažnosť: 8,9. ročník + SŠ, Vyuč hodín: 8+, Čas na nastavenie: <10min, Pokročilé videá o tom ako fungujú základné piliere internetu. |
Code.org videá – (EN), Obtiažnosť: 5-8 ročník (podľa úrovne angličtiny), Vyuč. hodín: 8, Čas na nastavenie: 10min. Výborne spracované anglické videá pre mladšie deti, kde podrobne preberú všetky vrstvy internetovej komunikácie, počnúc jednotkami a nulami. |
Code.org aktivity pre SŠ – (EN), Obtiažnosť: SŠ maturanti, Vyuč. hodín: 10+, Čas na nastavenie: 10min ak už žiaci majú code.org účet, inak 30min. Veľmi prepracovaný kurz plný materiálov, praktických cvičení a metodických príručiek pre učiteľa na vysokej úrovni. Ideálne pre maturantov, špeciálne maturantov z informatiky. |
Ďalšie študijné materiály
VideáCrash Course Computer Science – Youtube kanál, vďaka ktorému sa naučíte, ako funguje počítač, čo to o inteligentných zariadeniach a ako to bude vyzerať s technológiami budúcnosti |
Think Like a Coder – Video-úlohy v podobe programovacích problémov z dieľne TedEd |